Musikk og bærekraft: Et konsert- og forskningsprosjekt i lærer- og musikkutdanningen
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Runsjø, P., Bødtker-Næss, O., Branstad, A., Ødegård, A., & Gershon, W. (2020). Musikk og bærekraft. Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(4), 376-388. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987/2020-04-05Abstract
Konsert- og forskningsprosjektet Musikk og bærekraft ble gjennomført i lærer- og musikkutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge i sammenheng med at temaet bærekraftig utvikling innføres i fagfornyelsen fra 2020. Forskningsmetoden er Arts-based research method med vekt på et musikalsk perspektiv. Teori er fra musikk- og kunstfeltet, didaktikk og organisasjonspsykologi. Forskningsspørsmålet er:
Hvordan kan vi forstå iscenesettelsen av bærekrafttemaet, teamprosessene i ensemblene og den sceniske musikkformidlingen i et konsertprosjekt om temaet bærekraftig utvikling med studenter fra musikk- og lærerutdanningen?
Vår diskusjon om læringsutbytte i iscenesettelsen, lærende teamprosesser og vekselvirkninger i musikkformidlingen har henholdsvis tre konklusjoner. Bærekrafttemaet ble for det første iscenesatt som studentenes musikalske kritikk av vår tid, parallelt med at gode læreprosesser skapte forhåpninger om en bedre og tryggere fremtid. Videre genererte teamprosessene læring og et skapende og kreativt meningsinnhold i musikken. Og til slutt konkluderer vi med at den sceniske musikkformidlingen endret studentenes posisjoner til skapere og formidlere av kunnskap.