• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 1 USN ansatte
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
  •   Home
  • 1 USN ansatte
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikk og bærekraft: Et konsert- og forskningsprosjekt i lærer- og musikkutdanningen

Runsjø, Pål; Bødtker-Næss, Olav; Branstad, Are; Ødegård, Ansgar; Gershon, Walter
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Thumbnail
View/Open
2020RonsjoMusikk_POSTPRINT.pdf (347.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2740597
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for estetiske fag [76]
  • Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap [209]
  • Publikasjoner fra CRIStin [2791]
Original version
Runsjø, P., Bødtker-Næss, O., Branstad, A., Ødegård, A., & Gershon, W. (2020). Musikk og bærekraft. Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(4), 376-388.   https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987/2020-04-05
Abstract
Konsert- og forskningsprosjektet Musikk og bærekraft ble gjennomført i lærer- og musikkutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge i sammenheng med at temaet bærekraftig utvikling innføres i fagfornyelsen fra 2020. Forskningsmetoden er Arts-based research method med vekt på et musikalsk perspektiv. Teori er fra musikk- og kunstfeltet, didaktikk og organisasjonspsykologi. Forskningsspørsmålet er:

Hvordan kan vi forstå iscenesettelsen av bærekrafttemaet, teamprosessene i ensemblene og den sceniske musikkformidlingen i et konsertprosjekt om temaet bærekraftig utvikling med studenter fra musikk- og lærerutdanningen?

Vår diskusjon om læringsutbytte i iscenesettelsen, lærende teamprosesser og vekselvirkninger i musikkformidlingen har henholdsvis tre konklusjoner. Bærekrafttemaet ble for det første iscenesatt som studentenes musikalske kritikk av vår tid, parallelt med at gode læreprosesser skapte forhåpninger om en bedre og tryggere fremtid. Videre genererte teamprosessene læring og et skapende og kreativt meningsinnhold i musikken. Og til slutt konkluderer vi med at den sceniske musikkformidlingen endret studentenes posisjoner til skapere og formidlere av kunnskap.
Journal
Norsk pedagogisk tidsskrift
Copyright
© Universitetsforlaget AS.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit