Institutt for estetiske fag: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 88
-
Sense-making through Touch Interaction with a Picturebook App
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Many picturebooks are published today as software applications (apps) for touch devices, presenting many opportunities for sensory experiences and interaction. A person’s sense-making is embodied (or grounded) in sensory ... -
Oppfolging - Tenk hvis: om fiksjonserfaringer som utgangspunkt for refleksjon i lærerutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen settes søkelyset på norsk lærerutdanning og på et arbeid med å utvikle et profesjonsverksted hvor sammenheng mellom teoretiske og praktiske perspektiver i utdanningen kan utforskes og drøftes. ... -
Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til ... -
Design og håndverkog Tekstil på Island
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Skolefagene Design og håndverk og Tekstil, har vært obligatoriske fag i grunnskolen på Island siden 1936. Fagene har bakgrunn i husflidstradisjoner og sløyd-ideologien som kom til Island på slutten av det 19 århundre. ... -
Handlingsrammer og handlingsrom i kunst og handverksfaget: korleis institusjonelle mønster medverkar i studentars skapande prosessar med installasjonar
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen ser på to ulike undervisningsopplegg der faglærarstudentar i kunstog handverk arbeiddemedinstallasjonar. Utifrå nokre konkrete eksempel blir det belyst korleis forståingar, tilnærmingar og arbeidsmåtar som er ... -
Co-creation in professional craft practice
(Chapter, 2018)Design practice involves several disciplines, and when the manufacturing process demands special skills, designers outsource the work to craftspersons. Traditionally, craftspersons make a living by taking orders and ... -
Why our brains love arts and crafts implications of creative practices on psychophysical well-being
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article aims to integrate knowledge from the field of cognitive neuroscience and the arts by focusing on the implications that flow experience and the mirror neuron system integral to making processes have for our ... -
Visual ethnography as a tool in exploring children?s embodied making processes in pre-primary education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article presentsand discussesvisual ethnography as a methodological approach to research on embodied making and learning in pre-primary education. The article reflectsonhowvisual ethnography (Pink, 2007) contributes ... -
Technology and new educational practices: Videostories as tool for promoting pedagogical reflection?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Ved universiteter og høgskoler tar ledelsen og støtte- og utviklingsmiljøer ulike grep for å motivere fagansatte til å utforske digitale teknologiers pedagogiske potensialer. De ønsker også å utvikle mer aktive og fleksible ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver 2017
(Master i formgiving, kunst og håndverk;5/2016, Others, 2017)Kjære leser, Undersøkelse og forskning i eget skapende arbeid er omfattende og byr på en rekke utfordringer knyttet til både klargjøring av begreper og teoretiske rammer og til tilegnelse av kunnskap gjennom praktisk arbeid. ... -
Mellom risiko og kontroll - en studie av eksplisitte modelleringsformer i norsk grunnskolelærerutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å være lærerutdanner skiller seg fra andre stillinger innenfor høyere utdanning: Lærerutdanneren underviser både i fagstoff og i hvordan studentene kan lære bort og adaptere fagstoffet i klasserommet. Det at lærerutdanneren ... -
Det skapende rom - betydningen av det ikke-målbare
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen rettes blikket mot selve opplevelsen i den skapende prosess, de ikke-målbare kvaliteter, spesielt i forhold til faget Kunst og håndverk. Artikkelens data består av tre ulike utøvergruppers arbeidsprosess ... -
Embodied Making, Creative Cognition and Memory
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article revisits previous research on the maker’s experience when working with materials, and discusses this in light of new research on creative cognition and the neurobiological basis of making. It is one in a series ... -
Making matters? Unpacking the role of practical aesthetic making activities in the general education through the theoretical lens of embodied learning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)New knowledge on cognition and learning generated in the various fields of neuroscience is now being incorporated into the learning sciences. This development might have broad significance for the theoretical development ... -
Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfag
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Faget Kunst og håndverk er grunnskolens linse til gjenstandenes, byggenes og bildenes verden; det allmenndannende faget innen visuell og materiell kultur. Faget rommer praktisk problemløsnin-g, estetiske erfaringer, nærhet ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2016 og fagartikkel
(;5, Others, 2016)Artikkelen til Erling Framgard er et av bidragene til vitenskapelige artikler i Formakademisk. Bidragene i Formakademisk og Techne er viktige for fagutvikling og fagformidling innen design, designdidaktikk, kunst og håndverk ... -
Providing materials and spaces for the negotiation of meaning in explorative play: teachers´ responsibilities
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article aims to illustrate how both physical and social factors influence possibilities for children’s learning (meaning negotiation) in visual art contexts in early childhood education. The main discussion relates ... -
Mind the gap! Creating a community between teacher-actors and toddler-spectators in a performative event
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article is based on an inquiry into the framing of artistic effects in space and addresses the interactions between two-year-old children and adult performers. I discuss how the traditional communication gap between ... -
Att lära sig se trådraken – om tvekan och fokusförskjutning på väg mot förändrat kunnande
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Utgångspunkten i denna artikel är empiriskt förankrade exempel från textilslöjdspraktiker i den svenska skolan; grundskolans slöjdundervisning årskurs 8 och ett specialutformat program inom gymnasieskolan med textil ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt og pilotprosjekt
(Others, 2015)Å kunne lære, kommunisere, samhandle, delta, utforske, skape og å ha fagspesifikk kompetanse er fremtidens kompetanseområde for å håndtere fremtidige oppgaver i samfunnet. Det er anbefalinger fra Ludvigsen utvalget. ...