Blar i Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 479-498 av 961
-
‘The Lay Gaze’—Rural Norwegian men’s assessment of others’ health based on pictures
(Journal article; Peer reviewed, 2021)In this article, we explore lay men's understanding of the relationship between other's bodily appearance and health— ‘the Lay Gaze’. We applied the theoreti-cal concepts of biopower, medical gaze, bodyism and healthism— ... -
Leadership Strategies in Diverse Intake Environments
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The case study subjected in this paper was designed to illuminate how school leadership strategies and interventions mediate external demands, in the form of the academic press, for raised outcomes, imposed from the policy ... -
Learning about concepts through everyday language interactions in preschools
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Background. In several Nordic countries, the pedagogy in preschools has a social pedagogical ideal. The focus is on development of social competence, aiming to empower children. There is only minimal focus on teaching and ... -
Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Doktorgraden: Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper (?degård, 2011), viser at førskolelærernes formelle faglige barnehagelærerutdanning gir lite legitimitet. Resultatet ... -
The Legality and Scope of Universal Jurisdiction in Criminal Matters: Is There Any Question to Answer?
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Universal jurisdiction in criminal matters has been a hot topic for many decades already. In discussions on its legality and scope, waters are usually muddied by the inclusion of unrelated issues or by the use of inappropriate ... -
Legitimizing private school policy within a political divide: the role of international references
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Researchers are increasingly emphasizing the importance of international actors’ influence on defining education policy in different contexts. The article argues that referencing international organizations is a way of ... -
Linkages between literary response, aesthetic competence, and literary competence in the EFL classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Developing students' literacy skills and intercultural competence via literary works has become a key component of foreign language (FL) curricula at the primary, secondary, and tertiary levels in many countries. In FL ... -
Literacy i naturfag og fysikk. Hva kreves av grunnleggende ferdigheter?
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen drøfter læreplanens vekt på grunnleggende ferdigheter og argumenterer for at grunnleggende ferdigheter lesing og skriving kan studeres som én ferdighet: literacy. Lærerens rolle blir ansett å være avgjørende for ... -
The Literary Adaptation of Vǫluspá in Hauksbók and Snorra Edda
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The three versions of Vǫluspá display substantial differences in their references to speaker and audience. In 2013, the present author investigated such references in the Codex Regius version of the poem, and argued that ... -
Literature in language education: Exploring teachers’ beliefs, practices, creativity, and literary competence
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Given the growing movement in support of blurring the divisions between language and literature teaching, it has become increasingly vital to understand what language teachers think of literature as a language resource, ... -
Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tidlig litterasitet kan støttes og fremmes i samtaler mellom en barnehagelærer og ulike barn. Teori og forskning om barns tidlige litterasitet vektlegger at barn lærer ... -
Litteraturens og høytlesingens plass og hensikt i nasjonale policydokumenter for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i Danmark, Finland, Norge og Sverige
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Basert på et sosiokulturelt perspektiv der barnehagens sosiale, kulturelle og historiske praksis blir sett på som vesentlig for barns møte med og forhold til barnelitteratur og lesing, er det viktig å studere lesingens ... -
Livet etter studiene Hva gjør faglærer- og master-/hovedfagstudentene i formgiving, kunst og håndverk etter endt utdannelse?
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen presenterer en undersøkelse av yrkespraksisen til uteksaminerte faglærere og lektorer i formgiving, kunst og håndverk ved Høgskolen i Telemark – en av to norske høgskoler som tilbyr utdanningen. Populasjonen ... -
Livsmestring og selvutvikling i KRLE – tar faget en subjektiv vending?
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Læreplanene for grunnskolen endres igjen i år, og det nye tverrfaglige temaet livsmestring har skapt debatt. Denne artikkelen fokuserer på KRLE-faget, som har blitt endret mye de siste tjue år i takt med endringer i ... -
Local Sport Event Policies and Sustainability: A Puzzle Approach
(Peer reviewed; Journal article, 2021)As demands for more sustainable ways of living increase, organisers of sport events have come under increasing pressure to adapt. At the same time, more and more national and local event policies increase the demand for ... -
Los olvidados caminos de la paz
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Entre las causas que clarifican el porqué de más de medio siglo la violencia armada intermitente, y en particular para los lectores no familiarizados con el acontecer colombiano, se encuentran: la desigualdad económica ... -
Lovsang i digitale rom
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Under covid-19-pandemien måtte kirker og religiøse grupper over hele landet samles på nye og kreative måter på grunn av smitteverntiltak. Å tilbe Gud ved å synge sammen er sentralt når kristne samles, enten samlingene ... -
Luthersk og uluthersk oppdragelse: Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839–1925) som eksempel
(Journal article, 2020)I denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø. En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ...