Luthersk og uluthersk oppdragelse: Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839–1925) som eksempel
Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2733201Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Roos, M. (2020). Luthersk og uluthersk oppdragelse. Teologisk tidsskrift, 9(01). https://doi.org/10.18261/issn.1893-0271-2020-01-03Sammendrag
I denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller luthersk og uluthersk oppdragelse, og definerer den lutherske oppdragelse til det som strengt tar utgangspunkt i Konkordieboken og Luthers katekisme. Han tar også avstand fra de bevegelser som har gjort seg gjeldende på skolens område i hjemlandet de foregående 50 år. For Vigenstad er det også en sammenheng mellom opplæring i norsk språk og sann lutherdom.