Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoos, Merethe
dc.date.accessioned2021-03-12T14:16:21Z
dc.date.available2021-03-12T14:16:21Z
dc.date.created2021-01-30T20:04:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRoos, M. (2020). Luthersk og uluthersk oppdragelse. Teologisk tidsskrift, 9(01).en_US
dc.identifier.issn1893-0271
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2733201
dc.description.abstractI denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller luthersk og uluthersk oppdragelse, og definerer den lutherske oppdragelse til det som strengt tar utgangspunkt i Konkordieboken og Luthers katekisme. Han tar også avstand fra de bevegelser som har gjort seg gjeldende på skolens område i hjemlandet de foregående 50 år. For Vigenstad er det også en sammenheng mellom opplæring i norsk språk og sann lutherdom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleLuthersk og uluthersk oppdragelse: Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839–1925) som eksempelen_US
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 Author(s).en_US
dc.source.pagenumber20-33en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalTeologisk tidsskriften_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-0271-2020-01-03
dc.identifier.cristin1883438
dc.source.articlenumber3en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal