dc.contributor.author | Roos, Merethe | |
dc.date.accessioned | 2021-03-12T14:16:21Z | |
dc.date.available | 2021-03-12T14:16:21Z | |
dc.date.created | 2021-01-30T20:04:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Roos, M. (2020). Luthersk og uluthersk oppdragelse. Teologisk tidsskrift, 9(01). | en_US |
dc.identifier.issn | 1893-0271 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2733201 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller luthersk og uluthersk oppdragelse, og definerer den lutherske oppdragelse til det som strengt tar utgangspunkt i Konkordieboken og Luthers katekisme. Han tar også avstand fra de bevegelser som har gjort seg gjeldende på skolens område i hjemlandet de foregående 50 år. For Vigenstad er det også en sammenheng mellom opplæring i norsk språk og sann lutherdom. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Luthersk og uluthersk oppdragelse: Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839–1925) som eksempel | en_US |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Author(s). | en_US |
dc.source.pagenumber | 20-33 | en_US |
dc.source.volume | 9 | en_US |
dc.source.journal | Teologisk tidsskrift | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1893-0271-2020-01-03 | |
dc.identifier.cristin | 1883438 | |
dc.source.articlenumber | 3 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |