Blar i Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 575-594 av 961
-
Når kunnskaper møtes. En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Kunnskapsgrunnlaget i sosialfaglige utdanninger er stadig debattert. En av diskusjonene handler om forholdet mellom ulike kunnskapsformer (Garsjø, 2016; Heggen & Dahl, 2017; Jordet & Roland, 2012). På den ene siden eksisterer ... -
Når mor er gullfisk. Estetikk og etikk i bildeboka Akvarium
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen utforsker jeg hvordan Gro Dahle og Svein Nyhus’ bildebok Akvarium (2014) fremstiller hvordan det er for barnet å vokse opp med en forelder som er emosjonelt utilgjengelig. Gjennom en analyse av peritekstene ... -
Når spiritualitet blir kroppslig: Personer i det norske alternativmiljøet forteller om oppvåkningsopplevelser og psykologisk transformasjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Spiritual awakening is becoming a common phenomenon in alternative spiritual communities and is no longer exclusive to a small elite of religious saints and disciples. There is limited research on spiritual experiences ... -
Negotiating traditional music in educational spaces: An ethnographic case study of the Norwegian Academy of Music.
(Chapter, 2023)This article engages with issues of musical belongings in institutional spaces in higher music education. It makes an ethnographic case study of the Norwegian Academy of Music and explores how traditional music was established ... -
The neurostructural and neurocognitive effects of physical activity: A potential benefit to promote eating disorder recovery
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Accumulating evidence suggests that supervised and adapted physical activity provides cognitive benefits for individuals with eating disorders (EDs). The mechanisms underlying the benefits of physical activity are poorly ... -
New directions in doctoral programmes: bridging tensions between theory and practice?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The development of new types of doctoral education in the last decades is part of a comprehensive trend in higher education. This trend has increased the number of research students, developed new markets, and consolidated ... -
New horizons in the sociology of sport
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The relevance of a sociological view on the problems of society has never been as important as it is today. To quote the editors of the journal Nature in their editorial, Time for the Social Sciences, from 2015: if you ... -
No change – no gain; The effect of age, sex, selected genes and training on physiological and performance adaptations in cross-country skiing
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim was to investigate the effect of training, sex, age and selected genes on physiological and performance variables and adaptations before, and during 6 months of training in well-trained cross-country skiers. ... -
Nordisk folkmusik som stilkoncept
(Journal article; Peer reviewed, 2009)This article deals with the increasing internationalization and professionalization of Nordic folk music, and raises empirical and conceptual questions concerning style and geographical origin. By examining ongoing trends ... -
Nordiska slöjdpedagogers syn på hållbar utveckling som innehåll i slöjdundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Inom läroämnet slöjd har sparsamhet och återanvändning alltid varit i fokus, men i och med de globala utmaningarna om klimatfrågor har hållbar utveckling blivit aktuellt inom alla livsområden, utbildningsnivåer och läroämnen. ... -
Norges første trykte bøker. Nidarosprovinsens siste
(Journal article, 2019)Bokåret 2019 har vært en nasjonal feiring av boken, lesingen og leserne. Årsaken til all denne bokoppmerksomheten er femhundreårsjubileet for to katolske bøker utgitt i 1519, de første trykte bøkene på norsk oppdrag. -
Normkritiske verktøy for å inkludere transpersoner: Incompleteness og anarkafeministisk interseksjonalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Kan kollektiv inkludering av transpersoner på samfunnsnivå oppnås gjennom avlæring av de institusjonaliserte samfunnsnormene kjønnsbinærisme og cisnormativitet? Med utgangspunkt i sosialantropologiske og anarkafeministiske ... -
Norsk matematikkråds undersøkelse : høsten 2007
(Research report, 2007-12) -
Norsk Omstilling i høyere utdanning som retorisk praksis – en fortolkende kritikk av tillit og agency
(Peer reviewed; Journal article, 2023)En vinterdag dukker et spørreskjema opp i innboksen til de 1700 medarbeidere på et av Norges nye universiteter. Nå skal det svares på spørsmål om arbeidsmiljøet gjennom en såkalt ”ARK-undersøkelse”. Det er flere fusjoner ... -
Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen presenterer vi data fra en spørreundersøkelse i 2019/20 blant norske 10. klassinger om naturfag og teknologi. Undersøkelsen (kalt ROSES) bygger på ROSE-prosjektet, som ble ledet av Svein Sjøberg i første ... -
Norskeksamen i grunnskolen. Hvordan opplever sensorkorpset at danningsperspektivet blir ivaretatt?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen tar for seg skriftlig norskeksamen i grunnskolen og er en analyse av sensorkorpsets tilbakemeldinger på eksamensoppgavene i 2016. Materialet er oppmannsrapporter og spørreskjemaer som Utdanningsdirektoratet ... -
Norwegian arts and crafts teachers’ conceptions of creativity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates Norwegian art and crafts teachers’ conceptions of creativity through the responses to a questionnaire from 791 teachers in compulsory education. The curriculum in Norway for compulsory education ... -
The Norwegian healthy body image intervention promotes positive embodiment through improved self-esteem
(Peer reviewed; Journal article, 2020)We examined both direct and indirect effects of the Healthy Body Image (HBI) intervention on positive embodiment among Norwegian high school students. In total, 2446 12th grade boys (43 %) and girls (mean age 16.8 years) ... -
Norwegian Teacher Educators' Attentiveness to Democracy and their Practices
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The aim of the study is to gain insight into teacher educators‟ attentiveness to democracy, i.e. how they understand democracy and how they describe their own practices of instilling democratic competencies and values in ... -
Notat fra reparasjon av skulpturen "Tønsberg tønne"
(Others, 2015)