Blar i Master i økonomi og ledelse / siviløkonom på tittel
Viser treff 95-114 av 328
-
Firm performance and CEO compensation : Determinants of CEO compensation
(Master thesis, 2015)CEO compensation is a much discussed concept in the media and in the society in general. The center of the discussion is mostly around the high CEO compensations and the gaps between the compensation to the CEOs and to ... -
Fjernledelse i lys av selvbestemmelsesteori : Hvordan påvirker fjernledelse motivasjon og selvledelse?
(Master thesis, 2010)Omstillinger er blitt en del av dagens arbeidsliv. Omstilling innebærer endring – også endring i samspillet mellom leder og medarbeider. Vi har valgt å studere fjernledelse, selvledelse og motivasjon i Skatteetaten. Med ... -
FNs bærekraftsmål – Hvordan øke bidraget fra næringslivet? En case-studie av små og mellomstore bedrifter.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å bidra til økt forståelse for hvordan næringslivets bidrag til FNs bærekraftsmål kan økes. Jeg ønsket å skrive om et tema som er dagsaktuelt og som er relevant for bedrifter ... -
Forbedring av vikarsystemet: En kvalitativ studie ved ungdomsskoler i Norge
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke om ungdomsskoler kan lære noe av hvordan implementering av kontrollsystemer, og behovsstøttende elementer fra selvbestemmelsesteorien kan forbedre vikarsystemet. For ... -
Forbrukerens oppfattelse av risiko og dens effekt på pris, servicekvalitet og verdi i bankbransjen
(Master thesis, 2019)Formål og teoretisk utgangspunkt Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke sammenhenger knyttet til forbrukerens oppfattelse av verdi ved valg av bank. Med utgangspunkt i Valerie Zeithamls studie «Consumer ... -
Forbrukerens oppfattelse av verdi ved valg av forsikringsselskap
(Master thesis, 2022)Formålet med masteravhandlingen er å undersøke ulike forhold som påvirker forbrukerens oppfattelse av verdi ved valg av forsikringsselskap. Ifølge Zeithaml (1988) kan oppfattet verdi defineres som forbrukerens samlede ... -
Forbrukeres vilje til å dele persondata i bytte mot nye tjenester basert på GDPR og PSD2
(Master thesis, 2019)Digitaliseringen av samfunnet har skapt gode og nyttige tjenester for bedrifter og privatpersoner. Nye spennende tjenester dukker opp hver eneste dag, og både samfunnet og enkeltmenneskers liv er sterkt preget av utviklingen. ... -
Forhandlingsmakt i det norske markedet for personlige, bærbare datamaskiner
(Master thesis, 2017)Denne studien omhandler skjev maktbalanse og forhandlingsmakt i det norske markedet for personlige datamaskiner. Markedet for personlige datamaskiner er preget av dårlige kår for leverandørene i møte med forhandlere, og ... -
Forskjeller i rengskapskvalitet mellom NGAAP og IFRS : i hvilken grad endres regnskapskvaliteten ved overgang fra NGAAP til IFRS?
(Master thesis, 2010)Fra og med 2005 har norske børsnoterte selskaper ført konsernregnskap etter IFRS. Oppgaven undersøker hvordan det har påvirket regnskapskvaliteten til norske foretak. Oppgavens problemstilling er: ”I hvilken grad ... -
Forsvarsbudsjettets makroøkonomiske effekt
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen har hatt som mål å se på sammenhengen mellom endringen i Forsvarsbudsjettet og makroøkonomien i Norge. Dette er operasjonalisert gjennom Forsvarsbudsjettet i statsbudsjettene fra 1949 til 2020, og ... -
Fra avfall til ressurs : Et casestudie om gjenvinning av avfall i prosessindustrien
(Master thesis, 2017)Studien tar for seg avfallshåndtering i prosessindustrien i dag og muligheter i tiden fremover. Vi ønsket å studere dette fenomenet fordi prosessindustrien totalt sett genererer store mengder restmateriale fra produksjonen ... -
Fremtiden av blokkjede i regnskaps- og revisjonsbransjen
(Master thesis, 2022)Blokkjedeteknologi har vært introdusert et tiår nå med flere applikasjoner, blant annet kryptovaluta. En av sektorene som kan dra fordel av denne teknologien og som har vært på frontlinjen er finanssektoren. Den faktiske ... -
Fremveksten av private merkevarer innen dagligvaresektoren i Norge : Ulike drivkrefter som påvirker holdning og intensjon
(Master thesis, 2017)Private merkevarer har hatt en voldsom vekst her til lands de siste årene. Det interessante med dette er at de norske nasjonale merkene er veldig sterke. Denne studien fokuserer på å identifisere drivere for forbrukernes ... -
Fundamental verdivurdering av Humana AB
(Master thesis, 2022)En fundamental verdivurdering av Humana AB som har som formål å estimere verdien på egenkapital til Humana -
Fundamental verdsettelse av Atea ASA - en strategisk og finansiell analyse
(Master thesis, 2022)Denne masterutredningen består av en fundamental verdsettelse av det børsnoterte IT-infrastrukturselskapet Atea ASA (Atea). Formålet er å estimere egenkapitalverdien til Atea per 01.01.2022. Metoden som anvendes i utredningen ... -
Fusjon og jobbtilfredshet: Hvordan påvirkes ansattes jobbtilfredshet av organisasjonstilknytning, kommunikasjon, ledelse og opplevd rettferdighet under en fusjonsprosess?
(Master thesis, 2022)Ifølge Zhu et al. (2004) har antall fusjoner og oppkjøp hatt en stabil økning de siste tiårene. Dessverre viser forskning at en høy andel av fusjoner og oppkjøp mislykkes, noe som har ført til økende interesse relatert til ... -
Gamification i opplæring : Hvordan påvirker gamification opplæringen av ansatte på arbeidsplassen?
(Master thesis, 2019)Den teknologiske utviklingen har gitt helt nye muligheter for opplæring av ansatte på arbeidsplassen. Vi har i denne masteroppgaven utforsket hvordan gamification – bruk av spillelementer – brukes i norsk arbeidsliv. I ... -
Gamification og motivasjon
(Master thesis, 2023)Den teknologiske utviklingen har gitt nye muligheter for ansatte på arbeidsplassen. Gjennom denne masteroppgaven har jeg utforsket betydningen Gamification har på motivasjon blant ansatte. Min teoretiske rammeverk baserer ... -
Gapet mellom teori og praksis i merke- og linjeutvidelser
(Master thesis, 2019)Formålet med denne avhandlingen er å avdekke om bedrifter i næringslivet benytter seg av relevant teori når de skal ta avgjørelser vedrørende merke- og linjeutvidelser. For å avdekke hvordan næringslivet benytter teori i ... -
GDPR – forordningen: Fallgruver ved implementering i HRM - kontekst
(Master thesis, 2019)I denne studien er temaet General Data Protection Regulation (GDPR) som trådte i kraft 25. mai 2018. Hensikten er å se hvordan bedriftene implementerer GDPR og hva som eventuelt er vanskelig med denne implementeringen. ...