Browsing Master i økonomi og ledelse / siviløkonom by Title
Now showing items 251-270 of 328
-
Persuasion in the Emerging Field of 3-D Technology
(Master thesis, 2015)This study examines the role of 3-D product visualization logos in marketing. Differences between 2-D and 3-D product visualization logos were tested in the areas of affective and behavioral components of attitudes. This ... -
Prestasjonsledelse og Prestasjonskultur : Hva kan ledere i næringslivet lære av toppidretten?
(Master thesis, 2019)Målet med masteroppgaven er å undersøke om ledere i næringslivet kan lære noe av hvordan toppidrettstrenere utvikler sine utøvere for å oppnå forbedrede prestasjoner. For å forske på dette har jeg kartlagt begrepene ... -
Private merker i norsk dagligvarehandel
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien var å forske på effekten økt oppfattet kvalitet i en gitt kategori og økt objektiv kunnskap har på valget mellom private og nasjonale merker. På bakgrunn av dette var det også interessant å finne ... -
Product Innovation in Large Firms : How do large firms that produce high technological products organize for product innovation, and what methods do they use to promote innovative behaviour?
(Master thesis, 2017)Companies today are faced with global competition, resource scarcities, rapid technological advances and companies have to be able to innovative in order to grow, be efficient, or even just survive in the marketplace. The ... -
Produktplassering i TV-program : Effekt på merkekjennskap, merkeimage og merkeholdning
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven har som hensikt å kartlegge produktplasseringens effekt på en merkevare. Mer spesifikt hvordan produktplasseringen påvirker merkekjennskap, merkeimage og merkeholdning. Oppgaven fokuserer på produktplassering ... -
Produktsjefer i Norge : En tverrsnittsundersøkelse av selvopplevd kompetanse og emosjonell intelligens som predikatorer for task performance blant produktsjefer i Norge
(Master thesis, 2020)Produktsjef-rollen er en stilling som har fått lite anerkjennelse i Norge, og stillingen er noe vanskelig å definere. Dette kommer av at det er en stor variasjon i hva rollen innebærer fra bedrift til bedrift, samt mangel ... -
Profesjonelle utbyggeres interesse for å bygge boliger med gjenbruk av trematerialer
(Master thesis, 2023)Studier viser at gjenbruk av byggematerialer kan bidra til å redusere klimagassutslippet og avfallsmengden fra byggenæringen. Denne mastergradsavhandlingen har som hovedmål å bidra med mer innsikt om interessen for å bygge ... -
Proffselgere og salgskompetanse : Hva slags salgskompetanse har proffselgere og hvordan påvirker den salgsresultatene?
(Master thesis, 2019)Temaet for denne masteravhandlingen er salgskompetanse, med problemstillingen: «Hva slags salgskompetanse har proffselgere og hvordan påvirker den salgsresultatene?». For å besvare problemstillingen har vi benyttet en ... -
Reaksjonen til det norske aksjemarkedet på konflikten mellom Russland og Ukraina: en eventstudie av hvordan krigen påvirket ulike sektorer i Norge
(Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen undersøker vi hvordan det norske aksjemarkedet reagerte på tvers av sektorer da Russland invaderte Ukraina den 24. februar 2022. Ved å bruke eventstudie metodologi finner vi empiriske bevis for ... -
Realinvesteringer under usikkerhet. Hva får en praktiker igjen av relativ verdiøkning når kompleksiteten i verdianalysene går fra statisk nåverdi til realopsjoner med stokastisk volatilitet?
(Master thesis, 2021)Den tradisjonelle nåverdimetoden er en metode som er godt utbredt og fastholdt i finansteorien, og i praksis. Det er en metode som blir forbundet med analyse og prising, og legger ikke til rette for å utnytte fleksibilitet ... -
Regnskap og digitalisering: Hva skjer med regnskapsmedarbeiderens rolle? En kvalitativ studie av regnskapsmedarbeidere i Norge
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke endringer digitaliseringen har gjort med rollen til regnskapsmedarbeideren frem til i dag, og hvilke endringer som kan forventes i fremtiden. Regnskapsbransjen har de siste ... -
Regnskapsførers arbeidsoppgaver når regnskapsbransjen blir automatisert
(Master thesis, 2021)De fleste bransjer, inkludert regnskapsbransjen, blir i dag påvirket av utviklingen innenfor teknologi. Regnskapsførere benytter allerede i dag digitale verktøy til å utføre arbeidsoppgaver, men med ytterligere teknologiutvikling ... -
Regnskapsmanipulering og finanskrise
(Master thesis, 2018)Regnskapsmanipulering og regnskapskvalitet er fagfelt det er gjort mye forskning. Det samme gjelder for fenomenet finanskrise. Svært få studier ser på sammenhengen mellom regnskapsmanipulering og finansielle kriser i norske ... -
Regnskapsmanipulering- incentiver for manipulering, metoder for å utføre og avdekke manipulering og tiltak.for å forebygge manipulering : en casebasert studie av et par store norske regnskapsskandaler.
(Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen har som hovedmål å belyse tema regnskapsmanipulering. Jeg har tatt den problemstillingen med hensikten å utvide forståelsen for de ulike aspektene ved regnskapsmanipulasjon, spesielt incentiver bak ... -
Revisjon av regnskapsestimater for virkelig verdi
(Master thesis, 2014)I denne mastergradsavhandlingen har vi sett nærmere på revisjon av regnskapsestimater og risikoen for vesentlig feilinformasjon. Vi har gjennomført en induktiv-eksplorerende studie i form av dybdeintervjuer av én partner ... -
Revisjonskvalitet og regnskapskvalitet
(Master thesis, 2016)Regnskapskvalitet og revisjonskvalitet er to fagfelt det er forsket betydelig på. Disse studiene tar ofte utgangspunkt i børsnoterte foretak, mens færre studier ser på unoterte foretak. På bakgrunn av dette har jeg valgt ... -
SALG, DIGITALISERING OG COVID-19 «Hvordan har nybilbransjen tilpasset seg koronapandemien og har det påvirket salgsresultatene?»
(Master thesis, 2020)Det har skjedd store omveltninger økonomisk i verden, samtidig som bedrifter må gjøre alt for å komme tilbake til den nye «normalen». Koronapandemien har gjort at flere bedrifter har måttet tilpasse seg en ny krise som de ... -
Samarbeid i en kunde-leverandør relasjon: Hvilke faktorer er av betydning for å oppnå et godt samarbeid
(Master thesis, 2014)Dagens marked er preget av stadige endringer og nye utfordringer. Dette gjør at bedrifter må tilpasse seg nye rammebetingelser. Det er derfor flere bedrifter som ser det gunstig å etablere nære relasjoner for å oppnå høyere ... -
Samarbeid mellom akademia og industrielle organisasjoner i oppstartsfasen av et forskningssenter
(Master thesis, 2018)Dagens globale konkurranseklima har ført til et økt behov for å forbedre næringslivets konkurransedyktighet. Årsakene til dette synes å være mangfoldige. Litteraturen peker blant annet på forhold som stadig mer intens ... -
Samarbeid mellom ulike lokalmatprodusenter : En studie om lokalmat, merkevarebygging og destinasjonsutvikling
(Master thesis, 2017)Denne avhandlingen har som hensikt å skildre tre ulike temaer; lokalmat, merkevarebygging og destinasjonsutvikling. Disse fagfeltene har blitt svært utforsket hver for seg, men ikke så ofte i forhold til hverandre. Dermed ...