Regnskapsførers arbeidsoppgaver når regnskapsbransjen blir automatisert
Description
Full text not available
Abstract
De fleste bransjer, inkludert regnskapsbransjen, blir i dag påvirket av utviklingen innenfor teknologi. Regnskapsførere benytter allerede i dag digitale verktøy til å utføre arbeidsoppgaver, men med ytterligere teknologiutvikling i fremtiden, vil digitale verktøy ha potensiale til å ha en stor innvirkning på arbeidsoppgavene til en regnskapsfører. Derfor har jeg i denne avhandlingen valgt å undersøke problemstillingen «Hvordan blir arbeidsoppgavene for regnskapsføreren når kundene blir automatisert?»
Det er benyttet kvalitativ metode i denne avhandlingen. Dataene er hentet gjennom 10 intervjuer hvor informantene har god kunnskap innenfor regnskapsbransjen. Det er gjort en undersøkelse blant en begrenset mengde informanter, men utvalget av informanter har gitt verdifull innsikt i ulike deler av bransjen.
Den teknologiske utviklingen har medført et spørsmål om hva regnskapsbransjen skal gjøre av arbeidsoppgaver i fremtiden. En ser at noen fremdeles har sin største tyngde på arbeidsoppgaver som tradisjonell bokføring, rapportering til myndigheten og lønnskjøring. Dette er i ferd med å bli automatisert, og kommer nok i nær fremtid være langt på vei fullautomatisert. Det vil riktig nok ta noe tid og denne tiden bør benyttes til kompetanseheving og utvikling av nye produkter og tjenester som regnskapsbransjen kan tilby sine kunder. Det er oppsiktsvekkende at kun 7,5% av omsetning i bransjen består av rådgivning og konsulenttjenester (Regnskap Norge, 2019). Fremtiden må være en sterk økning innenfor dette feltet. Tradisjonell bilagsføring, med inntreden av EHF og strengere regler rundt dette, kan medføre at tradisjonelle regnskapsførere forsvinner. Det regnskapsselskaper da kan gjøre av arbeidsoppgaver er controlleroppgaver, rådgivning og finans rådgivning. Det er pr i dag de samme arbeidsoppgavene som tidligere, men det går raskere og regnskapsførerne sitter med flere kunder. Most industries, including the accounting industry, are today affected by technological developments. Accounting already use digital tools to perform work tasks, but with further technology development in the future, digital tools will have the potential to have a major impact on work tasks technology development in the future. Therefore, in this dissertation I have chosen to investigate the problem “How will the work tasks for the accountant change when the customers are automated?”
Qualitative methods have been used in this dissertation. The data were obtained through 10 interviews where the informants have good knowledge within the accounting industry. This has been done in surveys among a limited number of informants, but the selection of informers has provided valuable insight into various parts of the industry.
The technological developments has led to questions about what the accounting industry should do with work tasks in the future. One sees that some still have their greatest weight on work tasks such as traditional bookkeeping, reporting to the government and payroll. Debt is being automated and will probably be fully automated in the near future. This will most likely take some time and this time should be used for skills development and development of new products and services that the accounting industry can offer its customers. It is startling that only 7.5% of turnover in the industry consists of consulting and consulting services (Regnskap Norge, 2019). There needs to be a strong increase in this field going forward. Traditional bookkeeping, with the advent of the EHF and the stricter law around this, can result in traditional accountants disappearing. What accounting companies can then do with work tasks are controller tasks, consulting and financial consulting. As of today, it is the same work tasks as before, but it goes faster, and the accountants can have more customers.