Prestasjonsledelse og Prestasjonskultur : Hva kan ledere i næringslivet lære av toppidretten?
Abstract
Målet med masteroppgaven er å undersøke om ledere i næringslivet kan lære noe av hvordan toppidrettstrenere utvikler sine utøvere for å oppnå forbedrede prestasjoner. For å forske på dette har jeg kartlagt begrepene prestasjonsledelse og prestasjonskultur for å ha et teoretisk perspektiv å ta utgangspunkt i. Prestasjonsledelse har et sentralt fokus på utvikling av individer og avdelinger for å oppnå bedre prestasjoner for å nå organisasjonens strategiske målsetting. Her er målsettinger, oppfølging og trening nøkkelfaktorer for å oppnå dette. Videre bygges prestasjonskulturer for å skape bevissthet og fellesskap blant medarbeidere og ledere med fokus på stadig utvikling for å bedre både individuelle og kollektive prestasjoner.
Med utgangspunkt i hva jeg skal forske på i masteravhandlingen har jeg kommet frem til følgende problemstilling: Hva kan ledere innen næringslivet lære av toppidretten for tilrettelegging av utvikling og læring for å oppnå bedre prestasjoner?
For å undersøke oppgavens problemstilling har det blitt tatt utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming. Videre i metodedelen blir de metodiske valgene og vurderingene av oppgavens kvalitet og etikk gjennomgått. Datainnsamlingen er gjennomført ved bruk av dybdeintervjuer av ledere i næringslivet og toppidrettstrenere. Totalt ble det intervjuet seks ledere og fem trenere.
Relevante sitater og funn blir fremstilt i studiens analysekapittel. Det viser seg at lederes og treneres synspunkter innenfor ledelse og kultur, i tillegg til praktiseringen av det, både er lignende og differensiert. Blant studiens funn er ledernes forbedringspotensial i forhold til toppidretten hyppigere og tydeligere tilbakemeldinger til målsettinger, sette utviklingsmål og hvordan de ansatte kurses, i tillegg til ansattes samspill. Dette blir bekreftet gjennom diskusjonen hvor det kobles opp imot eksisterende forskning.