Browsing Master i pedagogikk by Issue Date
Now showing items 41-60 of 203
-
Ledelse - ingen jobb for amatører : En balansekunst mellom klarhetstenking og kaos
(Master thesis, 2016)Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i et fokusgruppeintervju av tre styrere. Det er en presentasjon av politiske føringer, forskning og teori i forhold til temaer som belyses i avhandlingen og som er sentrale i ... -
Rektorens rolle i arbeidet med tilpasset opplæring - Av betydning for ungdomsskolens praktisering?
(Master thesis, 2016)Skoleledelse er et mangfoldig område som endrer seg i takt med samfunnet, og de krav og forventninger som stilles. Derfor vil heller ikke betydningen og rollen som leder i skolen stå stille. I dagens skole fokuseres det ... -
Sjenanse og innagerende atferdsvansker hos barn i barnehagen - oppmerksomhet, oppdaging og tilrettelegging : en kvalitativ intervjustudie med spesialpedagoger og pedagogiske ledere
(Master thesis, 2016)Barnehagen har et overordnet mål som tilsier at institusjonen skal være en arena hvor det praktiseres etter kjerneverdiene: utvikling, trivsel og læring, for å danne gode grunnlag slik at barna kan bli aktive samfunnsdeltagere ... -
Lærebogen i undervisningen : hæmmende eller fremmende for tilpasset oplæring
(Master thesis, 2016)”Lærebogen som ressource eller ramme, fremmende eller hæmmende for tilpasset oplæring i undervisningen” er tittelen på denne opgave og indrammer desuden tema for dette studie. Begrundelse for valg af dette tema, udspringer ... -
Faglige samtaler i matematikk som et lavterskeltiltak i ungdomsskolen : en kvalitativt intervensjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Omtrent en firedel av alle elever i den norske ungdomsskolen går ut av 10.klasse med karakteren to eller lavere i matematikk. Innenfor denne gruppen elever er det mange som faller utenfor retten til å få spesialundervisning ... -
Hva tenker barn og unge med cochleaimplanat om sin kommunikasjon med hørende jevnaldrende?
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Etter flere år som spesialpedagog i arbeid med barn med cochleaimplantat har jeg tenkt mye på hvordan det går med disse barna som tenåringer. Det er de første barna som fikk cochleaimplantat så tidlig at de nå ... -
«Flinke piker» og frafall : En kvalitativ studie av “flinke piker” med psykisk helseproblematikk og deres utfordringer i videregående opplæring
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse en problematikk som har vært mye omtalt i media den siste tiden, gjennom TV-debatter, avisartikler og TV-seriene «Sykt perfekt» og «Jeg mot meg». Hovedtemaet i oppgaven er psykisk helse ... -
Barnehagelæreren sin betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt : en kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelse av egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og hvilke tiltak de bruker i barnehagen
(Master thesis, 2016)I 2015 gikk 9 av 10 barn i barnehagen i følge tallene fra Statistisk sentralbyrå (2016), det betyr at de ansatte i barnehagen møter i dag majoriteten av alle barn i Norge. Barnehagen har derfor en unik mulighet til å kunne ... -
Jenter med ADHD i skolen : en kvalitativ undersøkelse av foreldrenes opplevelser
(Master thesis, 2016)Denne oppgavens formål har vært å belyse et tema som jeg i min lærerutdanning ikke har fått innsikt i. Forskningens fokus har hovedsakelig vært rettet mot gutter med ADHD, mens jenter har blitt viet en mindre interesse. Jeg ... -
Relasjonen mellom ledelsens praksis og kollegiets kollektive læring : En studie av ledelsespraksis og læreres læring ved en skole på Østlandet
(Master thesis, 2016)Tema for denne oppgaven er sammenhengen mellom skoleledelsens praksis og kollegiets kollektive læring. I dagens skole er begrepet «skolen som lærende organisasjon» et viktig fokuspunkt for å kunne ivareta sin kjernevirksomhet ... -
Styrers perspektiv på bistand fra PPT til organisasjonsutvikling
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for denne studien er endringen i barnehageloven som sier at PPT skal bistå barnehagen med organisasjonsutvikling i arbeidet med å tilrettelegge for barn med særlige behov (Barnehageloven, 2016). Problemstillingen ... -
Hva med meg? - en kvalitativ forskningsstudie om elever som ikke får tilrådning om spesialundervisning
(Master thesis, 2017)I den norske skolen er tilpasset opplæring nedfelt i opplæringsloven som en rettighet som favner alle. Dette innebærer at elevene skal møte en opplæring som er tilpasset elevenes ulike evner og forutsetninger, jf. § 1-3. ... -
«Alle elever er den foretrukne elev» - Skoleledelsens betydning i arbeidet med forebygging av frafall
(Master thesis, 2017)Det er et nasjonalt mål at alle som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring. Fortsatt ligger frafallsprosenten på rundt 30%. Høyest er frafallet fra yrkesfaglig studieretning (Statistisk sentralbyrå, ... -
Når liv og roller veves sammen - skolelederrollen og relasjonskompetanse
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne oppgaven er Når liv og rolle veves sammen. Skolelederrollen og relasjonskompetanse. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan erfarer skoleleder betydningen av egen relasjonskompetanse? Jeg ... -
Utøvelse av spesialpedagogiske tiltak i barnehagen – i spennet mellom individ og fellesskap
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Da spesialpedagogisk arbeid er omfattende og mangfoldig, har jeg valgt å avgrense studien til å dreie seg om tilbudet til barn med enkeltvedtak. ... -
Hva vektlegges i overgangen fra barnehage til skole; for barn med spesialpedagogisk tilrettelegging
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hva pedagoger legger vekt på i overgangen fra barnehage til skole for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Gjennom fokusgruppeintervjuer har jeg hentet inn empiri ... -
Den enslige mindreårige asylsøker - Hvordan en videregående skole utvikler kunnskap om den enslige mindreårige asylsøker
(Master thesis, 2017)Mer enn 10.000 barn på flukt uten ledsager ankom Norge i perioden 2011-2015. Barna var i hovedsak gutter fra Afghanistan, Eritrea og Somalia. Norsk lovgivning innvilger alle barn, uavhengig av status, den samme rett og ... -
Problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning.
(Master thesis, 2017)Min mastergradsavhandling er en oppgave i pedagogikk med fordypning i Spesialpedagogikk, fra Høgskolen i Sørøst-Norge avdeling Vestfold. Temaet er problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning, og ... -
ASK – en del av barnehagens måte å kommunisere på!
(Master thesis, 2017)Barn i barnehage som ikke utvikler språk og kommunikasjonsferdigheter i samme takt som andre barn, kan ha behov for en alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for å gjøre seg forstått. Forskning viser at tilegnelse ...