Browsing Master i pedagogikk by Issue Date
Now showing items 21-40 of 111
-
Rektor som pedagogisk leder
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar for seg rektors rolle som skoleutvikler. Hensikten med studien er å få en dypere forståelse av hvordan rektorer på mindre skoler, som ikke har et formelt ledelsesteam rundt seg, håndterer kravet i nasjonal ... -
Lese for livet : En kvalitativ undersøkelse av effektive lesestrategier for elever med autismespekterforstyrrelser og elever med Down syndrom
(Master thesis, 2015)Bakgrunn og formål: Denne studien handler om elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) og elever med Down syndrom (DS), og deres språk, lese- og skriveutvikling. En rekke studier viser til at både elever med ASF og ... -
«Skoleledelse for uslipte diamanter»: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skole
(Master thesis, 2015)Frafall i videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning er en stor samfunnsbekymring. SSB viser til at kun 57% av elevene i yrkesfaglige studieprogram fullfører innen normert tid på 5 år.(Statistisk ... -
Faglig ledelse i barnehagen: Mine intensjoner er i hvert fall gode
(Master thesis, 2015) -
Tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnskolen for voksne : |b en kvalitativ intervjustudie med lærere og ledere
(Master thesis, 2016)Vi lever i et samfunn som krever at vi som innbyggere tilpasser oss et arbeidsliv med stadig høyere krav. De politiske styringsdokumentene indikerer et samfunn som blant annet vektlegger livslang læring og tilpasninger til ... -
Barnehagelæreren sin betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt : en kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelse av egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og hvilke tiltak de bruker i barnehagen
(Master thesis, 2016)I 2015 gikk 9 av 10 barn i barnehagen i følge tallene fra Statistisk sentralbyrå (2016), det betyr at de ansatte i barnehagen møter i dag majoriteten av alle barn i Norge. Barnehagen har derfor en unik mulighet til å kunne ... -
Lærebogen i undervisningen : hæmmende eller fremmende for tilpasset oplæring
(Master thesis, 2016)”Lærebogen som ressource eller ramme, fremmende eller hæmmende for tilpasset oplæring i undervisningen” er tittelen på denne opgave og indrammer desuden tema for dette studie. Begrundelse for valg af dette tema, udspringer ... -
Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ... -
Faglige samtaler i matematikk som et lavterskeltiltak i ungdomsskolen : en kvalitativt intervensjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Omtrent en firedel av alle elever i den norske ungdomsskolen går ut av 10.klasse med karakteren to eller lavere i matematikk. Innenfor denne gruppen elever er det mange som faller utenfor retten til å få spesialundervisning ... -
Ledelse - ingen jobb for amatører : En balansekunst mellom klarhetstenking og kaos
(Master thesis, 2016)Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i et fokusgruppeintervju av tre styrere. Det er en presentasjon av politiske føringer, forskning og teori i forhold til temaer som belyses i avhandlingen og som er sentrale i ... -
Sjenanse og innagerende atferdsvansker hos barn i barnehagen - oppmerksomhet, oppdaging og tilrettelegging : en kvalitativ intervjustudie med spesialpedagoger og pedagogiske ledere
(Master thesis, 2016)Barnehagen har et overordnet mål som tilsier at institusjonen skal være en arena hvor det praktiseres etter kjerneverdiene: utvikling, trivsel og læring, for å danne gode grunnlag slik at barna kan bli aktive samfunnsdeltagere ... -
Jenter med ADHD i skolen : en kvalitativ undersøkelse av foreldrenes opplevelser
(Master thesis, 2016)Denne oppgavens formål har vært å belyse et tema som jeg i min lærerutdanning ikke har fått innsikt i. Forskningens fokus har hovedsakelig vært rettet mot gutter med ADHD, mens jenter har blitt viet en mindre interesse. Jeg ... -
Læreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og fremst tuftet på min undring over læreres ... -
Når læreren mobber : en kvalitativ studie om å bli mobbet av en eller flere lærere
(Master thesis, 2016)I følge elevundersøkelsen 2015 opplever over 9 000 barn i Norge å bli mobbet av en eller flere lærere oftere enn en gang i måneden. Det er forsket en del på konsekvensene på mobbing av medelever, men konsekvensene av ... -
Hva tenker barn og unge med cochleaimplanat om sin kommunikasjon med hørende jevnaldrende?
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Etter flere år som spesialpedagog i arbeid med barn med cochleaimplantat har jeg tenkt mye på hvordan det går med disse barna som tenåringer. Det er de første barna som fikk cochleaimplantat så tidlig at de nå ... -
Balansekunst : Skolelederrollen og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan forstår skoleleder prinsippet om tilpasset opplæring og sin rolle når det gjelder implementeringen av prinsippet i praksis? Jeg stiller følgende forskningsspørsmål: - ... -
Barn med medfødt døvblindhet og kommunikasjon : hvilken kunnskap om barn med medfødt døvblindhet sin kommunikasjon bør en overføre fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2016)Kommunikasjonsutviklingen til barn med medfødt døvblindhet bygger på andre modaliteter enn hos barn uten det doble sansetapet. Dette medfører at personer som skal inngå i samspillog kommunikasjon med disse barna må vite ... -
Skoleledelse og motivasjon fra rektorers perspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har skoleledelse og motivasjon som overordnet tema. I oppgaven forskes det på hvordan skoleledere legger til rette for motivasjon gjennom to ulike innfallsvinkler (en situert og en kognitivt individuell ... -
Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
(Master thesis, 2016)Tema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for ...