Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 228-247 av 3871
-
"Barn skaper mirakler når de leser": En studie av hvordan leseopplevelse fremmes i læreplanen
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er leseopplevelse i læreplanen. Denne studiens problemstilling er derfor hvordan fremstilles leseopplevelse i LK20 og hvilke litteraturdidaktiske muligheter gir denne fremstillingen? Bakgrunnen for ... -
Barn som pårørende – mellom foreldres sykdom og egen helse. En kvalitativ studie om hvilken betydning helseperspektiv i offentlig førende dokumenter har for helsefremmende arbeid rettet mot barn som pårørende i spesialisthelsetjenesten
(Master thesis, 2016)I løpet av en tiårsperiode har situasjonen til barn som pårørende gått fra å være et nærmest ignorert tema til å få stadig økende oppmerksomhet. Det foreligger få studier omhandlende barn som pårørende og helseperspektiv. ... -
Barn-unge, digitale media og konsekvensen
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: I denne oppgave vil jeg undersøke om digitale media har påvirkning i dagens barn og unge i forhold til deres psykiske helse. I følge boka Psykiske lidelser blant barn og unge i Norge viser 8 % av barn og unge har ... -
Barnefattigdom og kriminalitet, en litteraturstudie om sammenhengen mellom barnefattigdom og kriminalitet
(Master thesis, 2022)Denne studien har blitt gjennomført ved å se på tidligere studier om barnefattigdom og kriminalitet fra de nordiske landene. Dataen fra disse studiene har så blitt analysert og presentert i denne studien. Barn og unge ... -
Barnehage- og grunnskolelæreres arbeid med overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)Denne masterstudien handler om overgangen fra barnehage til skole. Barnehageloven (2005) § 2a og Opplæringslova (1998) § 13-5 pålegger barnehage og skole å samarbeide for å legge til rette for en god og trygg overgang fra ... -
Barnehage- og skolemyndighets ansvar i overgang fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg rettet oppmerksomheten på barnehage- og skolemyndighets ansvar i overgangen mellom barnehage og skole. Jeg begynte med å lese ulike føringer som: Kunnskapsløftet (2020) Lov om grunnskolen og den ... -
Barnehagelærere med masterutdanning
(Master thesis, 2021)I denne masteravhandlingen har hovedtema vært barnehagelæreres anvendelse av masterkompetanse i barnehagen. Det er tatt utgangspunkt i problemstillingen «hva fremhever barnehageeiere at barnehagelærere med masterkompetanse ... -
Barnehagelæreren sin betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt : en kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelse av egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og hvilke tiltak de bruker i barnehagen
(Master thesis, 2016)I 2015 gikk 9 av 10 barn i barnehagen i følge tallene fra Statistisk sentralbyrå (2016), det betyr at de ansatte i barnehagen møter i dag majoriteten av alle barn i Norge. Barnehagen har derfor en unik mulighet til å kunne ... -
Barnehagen som lærende organisasjon – En kvalitativ undersøkelse om organisasjonsutvikling gjennom refleksjon
(Master thesis, 2017)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2011) være en lærende organisasjon for å håndtere nye krav og utfordringer. En stadig utvikling av personalets kompetanse, trekkes frem som betydningsfull ... -
Barnehagen som skoleforberedende institusjon: En dokumentanalyse av et utvalg årsplaner
(Master thesis, 2015)Mål Denne oppgaven belyser ulike forståelser av barnehagen som skoleforberedende institusjon gjennom analyse av årsplaner. Formålet med studien har vært å peke på hvilke forståelser som finnes av barnehagen som skoleforberedende ... -
Barnehagens kulturelle rutiner. Samlingsstunden som arena for erfaringer og fellesskap
(Master thesis, 2017)I mange barnehager praktiseres samlingsstund som en forholdsvis fast rutine. Denne studien søker å belyse barnas erfaringer med samlingsstunden og bidra til forståelse for hvilken betydning samlingsstunden kan ha for barna. ... -
Barnehagens rom - rom for omsorg? En etnografisk inspirert observasjonsstudie om barnehagens fysiske miljø og de yngste barnas opplevelse av omsorg
(Master thesis, 2021)Denne studien tar utgangspunkt i kvalitative data og omhandler de yngste barnas uttrykk for opplevelse av omsorg og deres erfaring i møte med ting og mennesker i barnehagens fysiske miljø. Formålet med mastergradsavhandlingen ... -
Barnets stemme i tverretatlig samarbeid
(Master thesis, 2022)Denne studien har til hensikt å belyse barnets stemme og medvirkning i et tverretatlig samarbeid hos barn med autismespekterforstyrrelser. Barnekonvensjonen (2003) artikkel 12 slår fast at alle barn har rett til å gi uttrykk ... -
Barnevernreformen - en helsefremmende reform? En analyse av fagteamet som tilrettelegger for helsefremmende arbeid i grensesnittet mellom første- og andrelinjetjenesten
(Master thesis, 2008)Barnevernsbarn og deres foreldre har langt dårligere helse og helseutsikter enn den øvrige befolkningen (Kristofersen, 2006:, Kristofersen og Clausen, 2008). Barnevernet er derfor en høyst aktuell arena for helsefremmende ... -
Barns behov for lek
(Master thesis, 2022)Målet med denne mastergradsavhandlingen var å undersøke lærernes syn på lek, og se dette inn mot hvordan barns behov for lek blir ivaretatt når de begynner på skolen. Valget falt på en kvalitativ forskningsstrategi. Jeg ... -
Barns filosoferende undring i barnehagen
(Master thesis, 2016)Ut fra et ønske om få frem barns stemme har masteroppgaven Barns filosoferende undring i barnehagen oppstått. Min opplevelse er at barns perspektiver eller subjektive syn i liten grad har hatt mulighet til å komme frem i ... -
Barns medvirkning i overgangen fra barnehage til skole og SFO
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse utført gjennom semistrukturerte intervju. Informantene består av en barnehagelærer, en SFO-leder og en lærer, i tillegg til et barn i førsteklasse. Undersøkelsen har en ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Oppgaven handler om barns motstand i barnehagen. Her blir motstandsbegrepet undersøkt, om hva det er og hvordan det kan komme til uttrykk. Dette gir utgangspunkt for oppgavens problemstilling som er: "Hvordan imøtekommer ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det har vært fokus på hva barnehagelærere eller de med barnehagelærer utdanning tenker om barns motstand i barnehagen. Målet med oppgaven har vært å få en innsikt og ...