Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 3285-3304 av 4007
-
Skateboarding in public spaces: the case of Norway.
(Master thesis, 2022)This study investigates the state of skateboarding in Norway. It takes a closer look into skateboarder’s perception of today’s society, more precisely to which extent their practice is accepted in public spaces. The ... -
Skeivt sinne. Fremstillinger av sinne i Bruno Jovanovics roman Etter hvert vil øynene venne seg til mørket (2020) og sinne som litteraturdidaktisk ressurs
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen har som formål å studere hvordan sinne fremstilles i Bruno Jovanovics roman Etter hvert vil øynene venne seg til mørket (2020). Oppgaven peker på at sinne kan forstås som en del av en psykologisk, ... -
«Skikkelig matematikk» En kvalitativ undersøkelse om bruken av utforskende matematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien på utforskende matematikk forsøkes det å belyse problemstillingen «Hvordan kan utforskende matematikk brukes i undervisning?». Realfagsstrategien var et prosjekt som foregikk årene 2015 – 2019. ... -
Skjerming i pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2022)Denne studiens formål er å få innsikt, kunnskap og bevissthet om tiltak i skolen overfor elever med utagerende atferd som kan ha preg av skjerming. Vi har utarbeidet følgende problemstilling: Hvordan og hvorfor gjennomføres ... -
Skjermleserkompetanse i norsk grunnskole : en teoretisk oppgave om digital kompetanse hos pedagogisk ansatte i grunnskolen.
(Master thesis, 2016)Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne oppgaven er en interesse for pedagogisk personale som underviser eller bistår undervisningen til elever som benytter skjermlesere. Dette er elever med nedsatt ... -
Skjønnlitteratur i skolen: Klassisk litteratur i klasserommet
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i skjønnlitteratur i skolen, klassiske verk i klasserommet. I det gamle læreplanverket, L97, var det tydelig fokus på litterære tidsepoker, forfattere og klassisk litteratur. Det var ... -
Skjønnlitterært program - opplevelse eller læring? Sad songs eller textual power? : en undersøkelse av hvordan lærere, elever og læreverk tolker kompetansemålet om skjønnlitterært program på vg3 studieforberedende utdanningsprogram/påbygging til generell studiekompetanse - yrkesfaglige utdanningsprogram
(Master thesis, 2013)“Målet om skjønnlitterært program er slett ikke dumt. Berører egentlig kjernen i faget,” sier en av lærerne i undersøkelsen min. Mange norsklærere blir norsklærere fordi de er glade i å lese skjønnlitteratur. Det er i alle ... -
Skogøkosystemer og helse: Livskvalitet knyttet til skog, flatehogst og naturtap
(Master thesis, 2022)Forfatter Solvor Nesbakken Grad Master i helsefremmende arbeid Fakultet Fakultet for helse- og sosialvitenskap Institutt Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag Veileder Grete Eide Rønningen Innleveringsdato 14. mai ... -
Skole-hjem samarbeid: En kvalitativ studie om læreres og foreldres forventninger til samarbeid om barns læringsmiljø
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om skole-hjem samarbeid og betydningen det har for etablering av et trygt og godt læringsmiljø i barns første skoleår. Et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet kan være sterkt knyttet til forventninger ... -
Skole-hjem-samarbeid i mobbesaker. En kvalitativ studie av foreldres opplevelse av samarbeid med skolen i vanskelige mobbesaker
(Master thesis, 2021)Problemområde: Hensikten med denne studien er å få innblikk i foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid i vanskelig og langvarige mobbesaker. Antall barn og unge som oppgir at de utsettes for mobbing i skolen er stabilt, ... -
Skolebiblioteket som ressurs for leselyst i norskfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan skolebiblioteket kunne benyttes for å utvikle leselyst blant elever. Problemstillingen denne studien vil forsøke å besvare er: Hvordan kan skolebiblioteket utvikle leselyst? ... -
Skoleeier sitt handlingsrom og ansvar innenfor rammen av reformen Kunnskapsløftet 2006
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan skoleeier for grunnskolen oppfatter sitt handlingsrom og ansvar innenfor rammen av reformen Kunnskapsløftet 2006. Med denne reformen har skoleeier fått større ansvar for skolens ... -
Skolegjennomføring hos arbeiderklassen i Telemark: Et dypdykk i individuelle historier over tid. Hva gjør at noen gjennomfører høyere utdanning og andre ikke?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for valg av tema: Etter studier innen spesialpedagogikk hvor jeg så på virkningen av foreldres sosioøkonomi på barn sine studievalg, hvor jeg samtidig hjalp en venn fra arbeiderklassen med å gjennomføre videregående ... -
Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig ... -
Skolehelsetjenestens betydning for ungdoms helse - En kvalitativ studie av ungdoms ønsker og behov for skolehelsetjeneste.
(Master thesis, 2009)Skolehelsetjenesten er en lovpålagt tjeneste for barn og unge 0-20 år, og skal bidra til å forebygge sykdom og fremme god fysisk og psykisk helse. Tjenesten er et lavterskeltilbud som gjennom tilknytning til skolen har ... -
«Skoleledelse for uslipte diamanter»: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skole
(Master thesis, 2015)Frafall i videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning er en stor samfunnsbekymring. SSB viser til at kun 57% av elevene i yrkesfaglige studieprogram fullfører innen normert tid på 5 år.(Statistisk ... -
Skoleledelse gjennom Covid-19-pandemien - En kvalitativ studie av fire rektorer utøvelse av ledelse i krisetid og i oppstarten av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om hvordan fire rektorer i samme kommune opplevde prosessen med å lede innføringen av LK20 gjennom koronapandemien fra mars 2020 til høsten 2022, og hvilke lærdommer vi eventuelt kan trekke av deres ... -
Skoleledelse og motivasjon fra rektorers perspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har skoleledelse og motivasjon som overordnet tema. I oppgaven forskes det på hvordan skoleledere legger til rette for motivasjon gjennom to ulike innfallsvinkler (en situert og en kognitivt individuell ...