Browsing 3 Masteroppgaver by Title
Now showing items 3950-3969 of 3980
-
Å leve med en usynlig og uforutsigbar funksjonsnedsettelse : erfaringer og opplevelser knyttet til å leve med aniridi
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Aniridi er en sjelden medfødt tilstand som påvirker ulike strukturer i øyet og fører til nedsatt syn. Det er kjent at nedsatt syn har innvirkning på personers evne til å fungere i dagliglivet, og har sammenheng ... -
Å lære å lære eller å lære for å endre? - en kvalitativ studie om barnehageledernes refleksjoner omkring utviklings- og endringsarbeid i barnehagen og hvordan de relaterer dette til begrepet «lærende organisasjon».
(Master thesis, 2022)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) være en lærende organisasjon, og dette kan ses i sammenheng med at barnehagen må håndtere nye krav og utfordringer. Det er behov for at barnehagen ... -
Å se skogen for mer enn trær
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning ... -
Å se til synet etter hjerneslag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge rammes ca. 12000 personer av hjerneslag hvert år, og over 65 % opplever synsutfordringer, som i stor grad kan påvirke livskvaliteten og daglige gjøremål. Synsproblemer har tradisjonelt fått lite oppmerksomhet ... -
Å sette ord på følelser – en studie av didaktiske muligheter i samtidslitteratur for elever på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Gjennom en kvalitativ tekstanalyse av to bildebøker, undersøker jeg hvilke muligheter som finnes i skolens arbeid med hjelpe elevene til å sette ord på følelser, og utvikling av elevers følelseskompetanse. Formålet med ... -
Å skrive med ledsager: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke skriveopplæring i engelsk blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram på videregående skole?
(Master thesis, 2018)Sammendrag Denne masteravhandlingen handler om hvordan sjangerpedagogikken som metode kan styrke skriveopplæring i engelsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Problemstillingen lyder: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke ... -
Å stole på reisen gjennom stedene: om steders betydning for læreres tverrfaglige undervisning i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i kroppsøving, ved Universitetet i Sørøst-Norges grunnskolelærerutdanning. Oppgavens tema er steder i skolens nærnaturs betydning for tverrfaglig undervisning i kroppsøving. Teksten som helhet ... -
Å strikke og binde sammen: Eksperimenterende utprøvinger i samspill
(Master thesis, 2016)Tema for masteravhandlingen er Å strikke og binde sammen- eksperimenterende utprøvinger i samspill. Utforskningen har vært en studie i egen og andre menneskers skapende læreprosesser og interaksjon i sosiale omgivelser. ... -
Å tegne i Naturfagsundervisningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke muligheter og utfordringer knyttet til det å tegne i naturfag. Dette blir studert i en undervisningsøkt som der elevene skal tegne en modell av drivhuseffekten. Undervisningsopplegget ... -
Å tenke i, og utenfor fuglekassen! Funksjonstenkning som tverrfaglig didaktisk verktøy for å ivareta fuglene, og utvikle økosofi
(Master thesis, 2021)Mitt prosjekt og denne masteren har tatt form ved at jeg som fremtidig lærer tar et steg tilbake og ser hvilke muligheter som ligger i den tradisjonelle oppgaven å lage fuglekasse. Det personlige prosjektet bygger på omsorg ... -
Å tilpasse opplæringen - for alle
(Master thesis, 2021)Tilpasset opplæring er et komplekst og omfattende begrep, og det å gå fra tilpasset opplæring som begrep til noe som skal realiseres i praksis er utfordrende. På bakgrunn av dette har jeg hatt et ønske om å lære mer om ... -
Å tilrettelegge individuelt tilpasset rehabiliteringstjeneste for eldre slagrammede i rehabiliteringsavdelingen på dagens sykehjem - det tverrfaglige teamets erfaring
(Master thesis, 2024)Et tverrfaglig team spiller en avgjørende rolle i rehabiliteringen av personer etter hjerneslag. Samhandlingsreformen, implementert i 2012, har som mål å tilby bærekraftig og helhetlig omsorg med fokus på pasientsikkerhet. ... -
Å tolke, forstå og vurdere visuelle omgivelser. Å bruke den grunnleggende ferdigheten lesing i kunst og håndverk
(Master thesis, 2022)Avhandlingen er en tilstandsrapport for hvordan elver på mellomtrinnet bruker den grunnleggende ferdigheten lesing til å forstå og tolke bilder i kunst og håndverk. Gjennom ni intervjuer med elever på mellomtrinnet har jeg ... -
Å undervise i programmering uten formell kompetanse etter fagfornyelsen LK20
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er å se på hvordan det er å undervise i programmering uten formell kompetanse etter Kunnskapsløftet (LK20). I Fagfornyelsen 2020 ble programmering en del av den nye lærerplanen, som ble innført ... -
Å veve fram følelser: Dialog gjennom kunst, om utfordringer i vår samtid
(Master thesis, 2020)I dette masterprosjektet valgte jeg å tilnærme meg det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på ulike måter. Jeg ville undersøke på hvilke måter en skapende prosess kan utforske meninger og følelser rundt en ... -
Å vurdere elevarbeid med et progresjonsrettet fokus
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen handler om hvilke metoder lærere bruker i vurderingsarbeidet sitt for å sikre progresjon hos elevene, og rutinene lærere har, med tanke på tidsbruk per elev og omstendigheter rundt hvordan lærere driver ... -
Å være i samme båt med trygge voksne ved roret Barnegrupper for barn av foreldre med psykiske lidelser i et helsefremmende perspektiv
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Behovet for identifisering og oppfølging av barn som pårørende er godt dokumentert og lovfestet. Barn av foreldre med psykiske lidelser beskrives som risikoutsatte, og på politisk nivå har det i de senere år blitt ... -
Åpen barnehage- en møteplass i et fellesskapsperspektiv? En kvalitativ studie av fenornenet åpen barnehage
(Master thesis, 2008)This is a Master's Degree Thesis on the study of Preschool and Profession Development at Vestfold University College and the Pedagogical University of Denmark. The subject for this Master thesis is open kindergartens. The ... -
Åpne dører, digitale terskler. Implementering av digitale tjenester i folkebibliotekfeltet
(Master thesis, 2024)Oppgaven handler om hvordan implementering samspiller med institusjonelle kontekster i offentlig sektor. For å undersøke dette har vi brukt folkebibliotekfeltet som case og undersøkt hvordan digitale tjenester implementeres ... -
Årsaker til endringer i organisk karboninnhold i boreale innsjøer: En litteraturgjennomgang med fokus på Fennoskandia og Telemark
(Master thesis, 2022)Boreale innsjøer har endret seg markant i de siste tiår, mengden totalt organisk karbon (TOC) har økt kraftig og innsjøenes rolle i den globale karbonsyklusen har fått økt oppmerksomhet på bakgrunn av endringene. Basert ...