Å undervise i programmering uten formell kompetanse etter fagfornyelsen LK20
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er å se på hvordan det er å undervise i programmering uten formell kompetanse etter Kunnskapsløftet (LK20). I Fagfornyelsen 2020 ble programmering en del av den nye lærerplanen, som ble innført i grunnskolen høsten 2020. I studien ser jeg på hvordan lærerne jobber med programmering etter kompetansemål fra LK20. Bakgrunnen for masteroppgaven er knyttet opp mot erfaringer fra studiet Lærerspesialist i Profesjonsfaglig digital kompetanse.
I studien har jeg benyttet meg av aksjonslæringsstrategien Lesson Study for å samle datamaterialet ved bruk av brevmetoden og observasjon, som er en kvalitativ metode. Denne metoden er brukt for å få svar på problemstillingen «Hvordan opplever lærere uten formell programmerings-kompetanse slik undervisning sammen med andre?». Jeg har to forskningsspørsmål som skal bidra med å belyse problemstillingen: F1: «Hvilke erfaringer og utfordringer sitter lærerne igjen med etter undervisning i programmering med bruk av Lesson Study?» og F2: «Hvordan opplever lærerne å ta i bruk Lesson Study til å gjennomføre undervisning i programmering?».
Jeg har gjennomført brevmetoden på lærere som jobber på en barneskole med elever fra 1. – 7. trinn. Lærerne som har deltatt har skrevet brev til meg, i form av brevmetoden etter gjennomført Lesson Study økt med undervisning i programmering. Det er totalt 11 lærere som har deltatt. Noen av lærerne har svart på brevmetoden to ganger, mens enkelte har bare fått svart på ett. For å få en forståelse av hva som ligger i LK20 og hvordan lærerne kan jobbe for å utvikle seg utgjør teori om fagfornyelsen og skoleutvikling et bakteppe. I tillegg har jeg sett på lærerrollen og programmering i skolen. Jeg har benyttet meg av den Algoritmiske tenkeren fra Utdanningsdirektoratet og TPACK-modellen til Koehler og Mishra (Serhat, 2018). Funnene i studien forteller oss hvordan lærerne opplever å undervise i programmering og deres erfaringer rundt planleggingen av programmeringsundervisning sammen med kolleger.
Konklusjonen viser hvordan lærerne planlegger undervisning i programmering sammen med kolleger og hvordan de opplever undervisningen som de gjennomfører med elevene. Noen av informantene kjenner seg usikre på å undervise i noe de ikke har kompetanse i og manglende interesse. De opplever stor elev aktivitet og kjenner på mestring når de gjennomfører undervisningen for andre gang.