Browsing Master i profesjonsfaglig digital kompetanse by Issue Date
Now showing items 1-14 of 14
-
Skoleleders rolle i arbeidet med skolens digitale kompetanseutvikling
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å sette søkelyset på digital kompetanseutvikling i skolen og skoleleders rolle i dette arbeidet. Problemstillingen «Hvordan opplever skoleleder sin rolle i arbeidet med skolens digitale ... -
Profesjonsfagleg digital kompetanse hos lærarar
(Master thesis, 2023)Opplæringslova slår fast at ein del av skulen sitt oppdrag er å ruste elevar til «å meistre liva sine og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet» (Opplæringslova, 2022). Digitaliseringa i samfunnet vert spegla i skulen, ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse: Når skaperkultur møter skolekultur
(Master thesis, 2023)Det kommer stadig nye teknologier som både påvirker samfunnet og det pedagogiske arbeidet i skolen. Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) er et komplekst og innholdsrikt felt for lærere og skoleledere å holde seg ... -
«Hvilke forebyggende strategier benytter lærerne i Drammen på 5-7 trinn for å motvirke digital mobbing»?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne pilotstudien er å få innsikt hvordan lærere jobber for å redusere digital mobbing i skolene, og hvilke faktorer som eventuelt påvirker deres forebyggende arbeid. Det kan trolig gi kunnskap om hva som ... -
Utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom læring i profesjonsfellesskapet: En kasusstudie fra en ungdomsskole
(Master thesis, 2023)Digitaliseringen av norsk skole de siste ti årene har hatt stor innflytelse på både lærere og elever. En av de største endringene har kanskje vært at alle elever nå har fått tildelt sin egen digitale enhet fra skolen. ... -
Å undervise i programmering uten formell kompetanse etter fagfornyelsen LK20
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er å se på hvordan det er å undervise i programmering uten formell kompetanse etter Kunnskapsløftet (LK20). I Fagfornyelsen 2020 ble programmering en del av den nye lærerplanen, som ble innført ... -
Algoritmisk tenkning i emneplanene i videreutdanningen i matematikk i KfK-ordningen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et forskningsarbeide gjort med algoritmisk tenkning som hovedtema. Masteroppgaven har som mål å se på hvordan algoritmisk tenkning er tatt inn i emneplanene i videreutdanningene i matematikkfaget ... -
Lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse
(Master thesis, 2023)Temaet for prosjektet er lærerspesialisten i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Studien undersøker hvilke kjennetegn lærerspesialisten har i arbeidet med PfDK, hvilke arbeidsoppgaver som har vært sentrale, og ... -
Digital agency på ungdomstrinnet. Elevenes beskrivelser av egne læringsprosesser med pc
(Master thesis, 2023)Denne mastergradsavhandlingen undersøker elevens perspektiv på pc-bruk i læringsprosesser, om det i disse prosessene legges til rette for å øve og utøve digital agency. Agency som begrep er kjent fra sosial kognitivistisk ... -
Læringsteknologi i praksis: Nettbrett som verktøy for elevaktivitet. En kvalitativ studie av perspektiver, muligheter og utfordringer på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere legger til rette for elevaktive arbeidsmåter ved hjelp av nettbrett. Oppgaven ser etter hvordan lærerne utnytter verktøy og muligheter som nettbrettet bringer med seg, for å ... -
«Har du den digitale kompetansen du trenger for å bruke digitale verktøy?» En studie av læreres digitale kompetanse og bruk av digitale verktøy i undervisningen
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen tar utgangspunkt i en undersøkelse gjennomført blant lærere i grunnskolen i Hamar kommune. I undersøkelsen ble lærerne stilt en rekke påstander knyttet til digital kompetanse, bruk av digitale verktøy i ... -
Showbie – Et bidrag eller hinder i vurdering for læring? En studie av hvordan lærere bruker Showbie til vurdering for læring og hvordan verktøyets potensiale utnyttes til formålet.
(Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen presenteres en kvalitativ studie av hvordan et digitalt verktøy, Showbie, egner seg til vurdering for læring. Studien undersøker hvordan lærere bruker Showbie til vurdering for læring og hvordan ... -
Samarbeidslæring i matematikk med digitale læremidler
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke om matematikklærere opplever at digitale læremidler støtter opp om deres planlegging og gjennomføring av samarbeidslæring i undervisningen. Temaet er valgt med utgangspunkt ... -
All aktivitet er ikke god aktivitet
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet har hatt som formål å undersøke hvordan læreren kan legge til rette for elevaktive arbeidsmåter med nettbrett på ungdomstrinnet. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan opplever lærere at ...