«Hvilke forebyggende strategier benytter lærerne i Drammen på 5-7 trinn for å motvirke digital mobbing»?
Abstract
Formålet med denne pilotstudien er å få innsikt hvordan lærere jobber for å redusere digital mobbing i skolene, og hvilke faktorer som eventuelt påvirker deres forebyggende arbeid. Det kan trolig gi kunnskap om hva som eventuelt fungerer og ikke fungerer i det forebyggende arbeidet, og hvilken kompetanse lærerne trenger for å gjennomføre forebyggende arbeid i praksis. Forskningsspørsmålet i denne piloten er: «Hvilke forebyggende strategier benytter lærerne i Drammen på 5-7 trinn for å motvirke digital mobbing»? Mixed Methods ble brukt som forskningsmetode, hvor både fokusgruppeintervju og digital spørreundersøkelse ble brukt som henholdsvis kvalitativ og kvantitativ metode for datainnsamlingen. 142 av 313 lærere på 5-7.trinn i Drammen kommune deltok på spørreundersøkelsen. Det tilsvarer en svarprosent på 45%. 8 lærere med spesifikk erfaring og kunnskap om mobbing og digital mobbing deltok på fokusgruppeintervjuene. Resultatene i pilotstudien viser at lærerne benytter både proaktive og reaktive strategier for å motvirke digital mobbing, og at flere av de samme strategiene som benyttes for å håndtere tradisjonell mobbing også anvendes for digital mobbing. En god forståelse av tradisjonell mobbing viser seg å korrelere med en god forståelse av digital mobbing, og lærernes digitale mobbeforståelse er også knyttet til deres valg av forebyggende strategier. Studien viser også en sterk sammenheng mellom lærernes kompetanse om digital mobbing og deres kompetanse om digitale medier, og at alder og kjønn påvirker lærernes kompetanse på sosiale og spill medier.