Digital agency på ungdomstrinnet. Elevenes beskrivelser av egne læringsprosesser med pc
Abstract
Denne mastergradsavhandlingen undersøker elevens perspektiv på pc-bruk i læringsprosesser, om det i disse prosessene legges til rette for å øve og utøve digital agency. Agency som begrep er kjent fra sosial kognitivistisk læringsteori, og fremtredende i OECD læringskompass for 2030. Med teknologiens utvikling i samfunnet har begrepet digital agency oppstått. Avhandlingen tar utgangspunkt i Passey et al.s (2018) definisjon av digital agency for å belyse hvilken kompetanse som kreves av eleven for å kontrollere og tilpasse seg et gjennomdigitalisert samfunn. Formålet med studien har vært å utforske om det legges til rette for å øve og utøve digital agency i elevenes læringsprosesser. Problemstillingen er: Hvordan beskriver elever på 10. trinn læringsprosessene de opplever med pc-en, og på hvilke måter kan dette ses på som digital agency?
Avhandlingen bruker kvalitativt intervju som forskningsmetode, og empirien bygger på gjennomføring av tolv semistrukturerte intervjuer med elever på 10. trinn i samme kommune. Kommunen ble valgt fordi de har hatt en-til-en-dekning, altså en digital enhet til hver elev, siden 2018. Informantene har brukt pc i læringsarbeidet i to og et halvt år på ungdomstrinnet og iPad i to år på mellomtrinnet. Hovedfokuset i analysen er på elevenes beskrivelser av interaksjoner og læringsprosesser med pc-en og hvordan disse kan forstås i lys av teori om agency, digital agency, teknologistøttet læring, selvbestemmelse og autonomi. De empiriske funnene viser at pc-bruken elevene beskriver er preget av individuelt arbeid og lærerstyrte læringsprosesser. Elevene framstår som fornøyde og beskriver en bruk lik lærerens. Det tyder på at det jobbes bra med literacy-praksiser, men at det er lite fokus på undervisningsformer som krever en mer sammensatt digital kompetanse og digitalt samarbeid.
Diskusjonen utforsker hva funnene kan si om undervisningen elevene opplever og stiller spørsmål ved om denne praksisen kan dreie seg om lærerens digitale kompetanse. Selv om denne avhandlingen bare tar for seg tolv elever, vises det til didaktiske utviklingsområder for bruk av digital teknologi med hensikt å styrke elevens digital agency. Disse innebærer større vektlegging av digitalt samarbeid og kommunikasjon, utforskende og problemløsende arbeidsmåter i rike teknologiske omgivelser, elevmedvirkning i undervisningsforløpet med pc og lærerens digitale undervisningskompetanse.
Description
Fulltext available 2024-08-01