• Barnets stemme i tverretatlig samarbeid 

      Haraldstad, Silje Marie; Pettersen, Silje Kjelstrup (Master thesis, 2022)
      Denne studien har til hensikt å belyse barnets stemme og medvirkning i et tverretatlig samarbeid hos barn med autismespekterforstyrrelser. Barnekonvensjonen (2003) artikkel 12 slår fast at alle barn har rett til å gi uttrykk ...
    • Barnevernet – velferdsstatens romantiske effektiviseringsprosjekt 

      Røsvik, Kjersti; Vike, Halvard; Haldar, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I løpet av det siste tiåret har det oppstått en interessant, tverrpolitisk diskusjon i de nordiske landene om velferdsstatens «bærekraft», og det har skapt stort engasjement blant fagfolk. På den ene siden skal velferdsstaten ...
    • Barnevernreformen - en helsefremmende reform? En analyse av fagteamet som tilrettelegger for helsefremmende arbeid i grensesnittet mellom første- og andrelinjetjenesten 

      Løyning, Ann Linda (Master thesis, 2008)
      Barnevernsbarn og deres foreldre har langt dårligere helse og helseutsikter enn den øvrige befolkningen (Kristofersen, 2006:, Kristofersen og Clausen, 2008). Barnevernet er derfor en høyst aktuell arena for helsefremmende ...
    • Barnevernsarbeideres erfaringer med mødre som har intellektuelle funksjonshemminger 

      Gundersen, Astrid; Young, Ellinor (HiT skrift, Research report, 2011-01-26)
      Tema for denne studien er barnevernsarbeideres kunnskaper, erfaringer og tilnærminger i forhold i familier der mor har intellektuelle funksjonshemminger. Studien baserer seg på fokusgruppeintervjuer med barnevernsarbeidere ...
    • Barns behov for lek 

      Larsen, Ruth (Master thesis, 2022)
      Målet med denne mastergradsavhandlingen var å undersøke lærernes syn på lek, og se dette inn mot hvordan barns behov for lek blir ivaretatt når de begynner på skolen. Valget falt på en kvalitativ forskningsstrategi. Jeg ...
    • Barns digitale skolehverdag og syn 

      Hagavold, Anette; Froestad, Christine Wie; Phan, Trang Doan; Thorbjørnsen, Tonje U.; Truong, Kim Ahn Christine (Bachelor thesis, 2011)
      Innledning: Kartlegge hvordan barns digitale skolehverdag tilrettelegges, og om PC-bruk gir synsrelaterte symptomer. Metoder: Spørreundersøkelse utført av gruppemedlemmer under synsscreening gjennomført av Høgskolen i ...
    • Barns filosoferende undring i barnehagen 

      Seierstad, Melissa Sharon (Master thesis, 2016)
      Ut fra et ønske om få frem barns stemme har masteroppgaven Barns filosoferende undring i barnehagen oppstått. Min opplevelse er at barns perspektiver eller subjektive syn i liten grad har hatt mulighet til å komme frem i ...
    • Barns forestillinger om jorda som planet i verdensrommet 

      Johansen, Odd E. (Working paper, 2008-11-11)
    • Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll 

      Skår, Margrete; Follo, Gro Irene; Gundersen, Vegard; Ingebrigtsen, Kim; Stordal, Gjertrud; Tordsson, Bjørn Stefan; Wold, Line Camilla (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ...
    • Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen 

      Aslanian, Teresa Katherine (Others, 2020)
      Barn lærer hele tiden, det gjør alle levende vesener. Det å leve krever at hjernen tar inn informasjon fra kroppens sanseapparater og omgjør sansingene til minner som informerer våre handlinger.
    • Barns medvirkning i overgangen fra barnehage til skole og SFO 

      Stødle, Tiril Rabben (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse utført gjennom semistrukturerte intervju. Informantene består av en barnehagelærer, en SFO-leder og en lærer, i tillegg til et barn i førsteklasse. Undersøkelsen har en ...
    • Barns motstand i barnehagen 

      Verpe, Alexander Sudbø (Master thesis, 2022)
      Oppgaven handler om barns motstand i barnehagen. Her blir motstandsbegrepet undersøkt, om hva det er og hvordan det kan komme til uttrykk. Dette gir utgangspunkt for oppgavens problemstilling som er: "Hvordan imøtekommer ...
    • Barns motstand i barnehagen 

      Deilrind, Nina Verpe (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det har vært fokus på hva barnehagelærere eller de med barnehagelærer utdanning tenker om barns motstand i barnehagen. Målet med oppgaven har vært å få en innsikt og ...
    • Barns møte med natur på leirskole. -En kvalitativ studie av to leirskoler i Norge 

      Ingebrigtsen, Kim (Master thesis, 2016-11-05)
      Denne oppgaven er en delstudie av et større forskningsprosjekt som er igangsatt av Norsk institutt for naturforskning (NINA) m.fl. Hovedfokuset i prosjektet er meningsdanning og sosialisering i friluftslivet, med studier ...
    • Barns selvregulering. 

      Alihajdaraj, Lavdim (Master thesis, 2018)
      Barnas psykiske helse skal fremmes og alle barn skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne følelser. Alle barn bør få oppleve mestring og alle bør få mulighet til engasjement og være ...
    • Barrierer for innovasjon i flyteknisk bransje 

      Thorbergsen, Joakim Jacob (Master thesis, 2023)
      Luftfartssektoren anerkjennes for å være en av de største bidragsyterne til innovativ utvikling i global sammenheng, både innen teknologi, økonomi og samfunnsutvikling. Det samme kan sies om den militære luftfarten som på ...
    • Barriers and facilitators for guideline adherence in diagnostic imaging: an explorative study of GPs’ and radiologists’ perspectives 

      Gransjøen, Ann Mari; Wiig, Siri; Lysdahl, Kristin Bakke; Hofmann, Bjørn Morten (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      Background Diagnostic imaging has been a part of medicine for the last century. It has been difficult to implement guidelines in this field, and unwarranted imaging has been a frequent problem. Some work has been done to ...
    • Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC: a review based on empirical research 

      Norheim, Helga; Moser, Thomas (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being and learning. For children with immigrant backgrounds, bridges ...
    • Barriers and facilitators to disease-modifying antirheumatic drug use in patients with inflammatory rheumatic diseases: A qualitative theory-based study 

      Voshaar, Marieke; Vriezekolk, Johanna; van Dulmen, Sandra; van den Bemt, Bart; Van De Laar, Mart (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Background: Although disease-modifying anti-rheumatic drugs (DMARDs) are the cornerstone of treatment for inflammatory rheumatic diseases, medication adherence to DMARDs is often suboptimal. Effective interventions to ...
    • Barriers and facilitators to the implementation of a structured visual assessment after stroke in municipal health care services 

      Mathisen, Torgeir Solberg; Eilertsen, Grethe; Ormstad, Heidi; Falkenberg, Helle Kristine (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Background: Stroke is a leading cause of disability worldwide. Visual impairments (VIs) affect 60% of stroke survivors, and have negative consequences for rehabilitation and post-stroke life. VIs after stroke are often ...