Barns digitale skolehverdag og syn
Hagavold, Anette; Froestad, Christine Wie; Phan, Trang Doan; Thorbjørnsen, Tonje U.; Truong, Kim Ahn Christine
Abstract
Innledning: Kartlegge hvordan barns digitale skolehverdag tilrettelegges, og om PC-bruk gir synsrelaterte symptomer.
Metoder: Spørreundersøkelse utført av gruppemedlemmer under synsscreening gjennomført av Høgskolen i Buskerud. I spørreskjema spurte vi om astenopiske plager i 2., 5. og 10. klasse. Oppmåling av klasserom og måling av elevers ergonomi. Det ble også målt belysningsstyrke i utvalgte klasserom.
Resultat: Korrelasjonsanalysene avdekker sammenheng mellom PC-bruk og blant annet problemer med å se klart på nært, smerter i nakke, skuldre og rygg, og tåkesyn. I studiet vårt ble det laget en brosjyre som viser hvordan elevene burde sitte foran PC. Målgruppen er elever og lærere i barne- og ungdomskole.
Konklusjon:
Det kommer frem at det er en sammenheng mellom PC-bruk og syns- og muskelplager. Selv om ikke symptomene var store hos de undersøkte elevene, viser det en begynnende tendens som kan utvikle seg til mer alvorlige plager når elevene blir eldre, mer fysisk inaktive, og sitter mer foran PC – en.
Lysforholdene på de aktuelle skolene er gode i forhold til norske standarder for skolebelysning, men stolene og pultene var ikke regulerbare.