Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagavold, Anette
dc.contributor.authorFroestad, Christine Wie
dc.contributor.authorPhan, Trang Doan
dc.contributor.authorThorbjørnsen, Tonje U.
dc.contributor.authorTruong, Kim Ahn Christine
dc.date.accessioned2011-10-28T07:28:59Z
dc.date.available2011-10-28T07:28:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142305
dc.description.abstractInnledning: Kartlegge hvordan barns digitale skolehverdag tilrettelegges, og om PC-bruk gir synsrelaterte symptomer. Metoder: Spørreundersøkelse utført av gruppemedlemmer under synsscreening gjennomført av Høgskolen i Buskerud. I spørreskjema spurte vi om astenopiske plager i 2., 5. og 10. klasse. Oppmåling av klasserom og måling av elevers ergonomi. Det ble også målt belysningsstyrke i utvalgte klasserom. Resultat: Korrelasjonsanalysene avdekker sammenheng mellom PC-bruk og blant annet problemer med å se klart på nært, smerter i nakke, skuldre og rygg, og tåkesyn. I studiet vårt ble det laget en brosjyre som viser hvordan elevene burde sitte foran PC. Målgruppen er elever og lærere i barne- og ungdomskole. Konklusjon: Det kommer frem at det er en sammenheng mellom PC-bruk og syns- og muskelplager. Selv om ikke symptomene var store hos de undersøkte elevene, viser det en begynnende tendens som kan utvikle seg til mer alvorlige plager når elevene blir eldre, mer fysisk inaktive, og sitter mer foran PC – en. Lysforholdene på de aktuelle skolene er gode i forhold til norske standarder for skolebelysning, men stolene og pultene var ikke regulerbare.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectastenopien_US
dc.subjectnakkeplageren_US
dc.subjectryggplageren_US
dc.subjectergonomien_US
dc.subjectsynen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.titleBarns digitale skolehverdag og synen_US
dc.title.alternativeChildren’s digital school day and visionen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Ophthalmology: 754en_US
dc.source.pagenumber61 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel