Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 5476-5495 av 10136
-
Lærebok i personbeskatning : med tilhørende oppgaver
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;95, Book, 2013-10)Denne læreboken er ment som et supplerende læremiddel i faget Personbeskatning på 3. år innen studiet Økonomi og administrasjon med spesialisering innenfor regnskap ved høgskoler og universiteter. Læreboken er basert på ... -
Lærebøkers representasjoner av brøk større enn 1: En komparativ innholdsanalyse av tre lærebøker i matematikk på 5. trinn
(Master thesis, 2022)Temaet for denne mastergradsavhandlingen er lærebøkers bruk av representasjoner i temaet brøk større enn 1 på 5. trinn, etter ny læreplan. Gjennom en komparativ innholdsanalyse har jeg sett på de tre læreverkene Multi 5A ... -
Lærelyst - Tilrettelegging gjennom skapende prosesser i videregående skole
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen handler fenomenet lærelyst gjennom skapende prosesser. Den har vært avgrenset til min undervisningspraksis og egen kunstnerisk praksis. Jeg har sett på lærelyst hos elevene og hvordan det kan tilrettelegges ... -
Læremiddelforsking etter LK06 : eit kunnskapsoversyn
(Rapport / Høgskolen i Vestfold;1/2010, Research report; Peer reviewed, 2010)Rapporten er basert på en gjennomgang og systematisering av eksisterende forskning og annen dokumentasjon i Norge om læremidler etter innføringen av læreplanverker for Kunnskapsløftet (LK06), utført i juni-august 2010. ... -
Læremidlenes dekning av europeiske problemstillinger i utvalgte fag i grunnopplæringen
(Working paper, 2005-02-14) -
Lærende organisasjon; fiksjon eller virkelighet
(Master thesis, 2011)Lærende organisasjoner er et begrep som har sitt utspring i internasjonal faglitteratur om ledelse og læring. Begrepet har etter hvert fått fotfeste i det politiske landskapet, og man finner det igjen i dokumenter fra OECD, ... -
Lærende organisasjoner : mellomledere og kunnskapsledelse
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2005-09)Stortingsmelding nr 30 (2003-2004) Kultur for læring skisserer i kapittel 3 "Skolen i en ny tid" en visjon om lærende organisasjoner. Den knyttes bl a til personalets kunnskapsutvikling, ledelsesfunksjonene ved skolene og ... -
Læreplan i endring - er det plass til sosiale medier?
(Master thesis, 2023)Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i skoleundervisningen, og fremtiden ser lovende ut for bruken av disse plattformene i klasserommet. Som forsker har du valgt å anvende aksjonsforskning for å konstruere et ... -
Læreplanutvikling i historisk perspektiv - med fokus på "hverdagsmatematikk" i dagliglivet
(Working paper, 2002-07)Artikkelen gir en oversikt over den historiske utviklingen av læreplaner i Norge, med fokus på disse to punktene. I denne oversikten blir det lagt særlig vekt på planene av 1939 og 1997. Planen av 1939 står på mange måter ... -
Lærer-elev-relasjonen og lærerens faglige tilbakemelding i norskfaget
(Master thesis, 2022)En rekke sentrale studier har i den senere tid illustrert hvor viktig lærer-elev-relasjonen er for læring og trivsel i skolen (Drugli, 2012). Samtidig er det ikke alltid opplagt hva dette kan innebære i praksis, særlig når ... -
Lærer-elev-relasjonen under hjemmeskole
(Master thesis, 2022)Hovedmålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere ivaretok relasjonen med elevene da skolene stengte ned som følge av pandemien. Da skolen stengte, ble digital teknologi en essensiell del av skolehverdagen. Derfor ... -
Lærere i kombinasjonsstillinger - praksisnær teori og teorinær praksis?
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;36, Report, 2019)Høsten 2018 ble det innledet et forsøk med å opprette stillinger for lærere i kombinasjonsstillinger knyttet til grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). De som ble tilsatt, arbeider til daglig i ... -
Lærerens bruk av nettbrett i den tilpassede opplæringen
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteravhandlingen er hvordan lærere benytter nettbrettet for å tilpasse opplæringen. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan benytter et utvalg lærere på mellomtrinnet, som har fått implementert ... -
Lærerens didaktiske repertoar i høyere utdanning. Medikamentregning og testangst – resultater fra en pilotstudie av psykodramabasert studentoppfølging
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I sykepleierutdanningen er det krav om 100 prosent rett besvarelse på en test i medikamentregning. Medikamentregning er et lite område målt i studiepoeng, men siden håndtering av medikamenter er en delegert oppgave til ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø. En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ... -
Lærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon.
(Master thesis, 2022)Problemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen ... -
Lærerens navigering i det teknologirike klasserommet
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet har tatt for seg flere temaer, som tilpasset opplæring, teknologi, samt lærerens holdninger til teknologi og deres didaktiske bruk av den. Under tilpasset opplæring har målet først og fremst vært å belyse ... -
Lærerens relasjonsbygging til elever med alvorlige atferdsproblemer på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere kan arbeide for å etablere positive sosiale relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer på 1.-7. trinn. Studien ser nærmere på hva alvorlige atferdsproblemer er, ... -
Lærerens relasjonskompetanse i møte med sårbare barn
(Master thesis, 2022)En god relasjon mellom lærer og elev er av stor betydning for alle elever, men for de sårbare barna kan den også være avgjørende (Skrøvset, Mausethagen & Slettbakk, 2017, s. 14). Hensikten med dette forskningsarbeidet har ... -
Lærerens tilrettelegging for leselyst
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av hvordan tre lærere på småtrinnet legger til rette for leselyst hos elever på et tidlig stadium i den andre leseopplæringen. Gjennom dybdeintervju og observasjon gir denne ...