Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 5094-5113 av 10116
-
Kunnskapsbasert rutinesjekkliste som kognitivt hjelpemiddel for anestesisykepleiestudenten
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Artikkelforfatterne utarbeidet en kunnskapsbasert rutinesjekkliste for perioperativ anestesi. Tanken bak studien var å implementere sjekklisten som et kognitivt hjelpemiddel for anestesisykepleiestudenter, ... -
Kunnskapsbasert stemme- og fysisk trening for personer med Parkinsons sykdom : Medvirkningsbasert forsknings- og kvalitetsutviklingsprosjekt : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;31, Report, 2019)Denne studien viser hvordan kunnskapsbasert fysisk gruppetrening og stemmetrening i grupper kan tilpasses og gjennomføres for hjemmeboende personer med Parkinsons sykdom i en kommune. Metode: Medvirkningsbasert ... -
Kunnskapsdeling i bedrifter : Et bidrag til økt jobbytelse?
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven fokuserer på et svært interessant tema innen kompetanseutvikling, som er kunnskapsdeling. Oppgaven startet med et ønske om å undersøke hva som bidrar til at ansatte i bedrifter deler kunnskap med ... -
Kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap i barnehage, med en fenomenologisk tilnærming. Hannah Arendt som en av det 20. århundrets fremste tenkere tjener som vitenskapsteoretisk inspirasjon inn i ... -
Kunnskapsdeling og kreativitet i virtuelle team: En case-studie
(Master thesis, 2021)Kunnskapsdeling og kreative prosesser er viktige elementer i bedrifter som opererer i samfunn som stadig er under utvikling. Under Covid-19 pandemien ble en stor andel arbeidstakere nødt til å arbeide hjemmefra og ... -
Kunnskapsledelse ved videregående skoler : ledelsens rolle ved utvikling av kontaktlærerfunksjonen og pedagogisk plattform
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2006-09)Bfks ledelses- og skoleutviklingsprogram 2004-2006 hadde en meget omfattende målsetting. Hovedmålet har vært knyttet til endringsledelse og utvikling av den lærende organisasjon. Ledelsesprogrammet ble knyttet til ... -
Kunnskapsutvikling i næringslivet - En kvalitativ studie av næringsforeningers arbeid, og hvordan dette arbeidet kan påvirke kunnskapsutviklingen i næringslivet
(Master thesis, 2024)Denne studien har hatt som formål å skape et bilde av hvordan næringsforeninger kan bidra til at deres medlemmer utvikler sin kunnskapsbase – da altså hvordan foreningene kan bidra til kunnskapsutvikling. Når det i denne ... -
Kunnskapsutvikling om EUs historie. Undervisning om europeisk integrasjonshistorie etter 1945 i norsk skole
(Chapter, 2024)EU representerer det mest omfattende og ambisiøse samarbeidet mellom nasjonalstater i Europa noensinne. Den europeiske union (EU) består i skrivende stund av 27 medlemstater. Unionen har en befolkning på opp mot 450 ... -
Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv
(Journal article, 2004)Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ... -
Kunst og håndverk i L97. Nytt fag - ny praksis?
(Research report, 2003) -
Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden?
(Journal article, 2001)Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ... -
Kunst og kultur som felles møteplass. En studie av bruken av kunst og kultur på Verdensmester'n mottaksskole i Larvik
(Master thesis, 2015)Denne oppgavens intensjon har vært å vise hvordan kunst og kultur brukes i opplæringen av de fremmedspråkelige elevene på Verdensmester’n mottaksskole i Larvik kommune. I rammen av nye kulturstudier ser jeg på hvordan ... -
Kunst og makt. En foreløpig kunnskapsoversikt
(Research report, 2013-04-30)Denne rapporten er ledd i prosjektet «Kunst! Makt! Seleksjon og forhandling i norsk kunstliv», som Universitetet i Oslo, Høgskolen i Telemark og Telemarkforskning gjennomfører i fellesskap, med støtte fra Norges forskningsråd. ... -
Kunst som kunnskapsåpner: Om tvisyn som didaktisk begrep, mellommenneskelige fenomen og estetiske læreprosesser i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Hva skal en barnehagelærerstudent lære at mellommenneskelige fenomen er? Og hvordan skal en barnehagelærerutdanner undervise i mellommenneskelige fenomen? I denne artikkelen undersøker jeg disse spørsmålene ved å utvikle ... -
Kunst- og integrasjonspolitikk ved Union scene : en studie i dilemmaer
(Master thesis, 2009) -
Kunsten å lære. Ei diskursanalyse av tankemønstera som ligg til grunn for Kunsten å lære-prosjektet 2021-2024
(Master thesis, 2022)Denne oppgåva vender seg mot skule- og kulturfeltet. Samtidig vender eg meg til norske skule- og kulturmyndigheiter, lærarskular, forskarar på eksekutive funksjonar (EF) og andre interesserte. Studien undersøkjer diskursane/ ... -
Kunsten å skjønne tegninga - En studie av visuelle fortelleteknikker i et utvalg modernistiske bildebøker
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for oppgaven er visuell grammatikk og bildebokteori. Tradisjonelt blir det visuelle uttrykket i bildebøker vurdert i sin interaksjon med ikonotekstens bestanddeler, verbaltekst og mottaker, men i denne ... -
Kunsten å unngå den vanskelige samtalen
(Master thesis, 2016)Foreldremøtet er temaet for denne oppgaven. Oppgaven ser på hvordan skolen kan utvikle samarbeidende foreldremøter. «Styrket foreldreengasjement og utvikling av godt samarbeid mellom hjem og skole er et viktig ledd i ... -
Kunsten å «selge inn» en idé : Læreres fortellinger om opplevelsen av ledelsens organisering av opptiningsfasen i en endringsprosess
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven søker å finne svar på hva som påvirker opptiningsfasen i et endringsarbeid. Studien er gjennomført på en ungdomsskole på Østlandet, og det er noen av skolens lærere som har deltatt som informanter. ... -
Kunsten i å gi rom for kritisk lesing
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan innholdsreklame brukes som inngang til å styrke elevenes kritiske literacy?» I dag eksponeres elevene for enorme tekstmengde hver dag. Kritisk ...