Kunnskapsbasert rutinesjekkliste som kognitivt hjelpemiddel for anestesisykepleiestudenten
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Artikkelforfatterne utarbeidet en kunnskapsbasert rutinesjekkliste for perioperativ anestesi. Tanken bak studien var å implementere sjekklisten som et kognitivt hjelpemiddel for anestesisykepleiestudenter, for å se om det kunne hjelpe dem med å sortere og strukturere gjennomføringen av alle fasene i en generell anestesi.
Hensikt: Studiens hensikt var å undersøke hvordan anestesisykepleiestudenter erfarte å benytte en kunnskapsbasert rutinesjekkliste i praksis.
Metode: Studien har et kvalitativ deskriptivt design og omfatter syv individuelle intervju av anestesisykepleiestudenter. Analysen er gjennomført ved bruk av Malteruds systematiske tekstkondensering.
Resultat: Samtlige deltakere hadde formeninger om når sjekklisten skulle vært utdelt. Videre fortalte deltakerne om positive erfaringer ved bruk av sjekklisten, om betydningen av tid og rom, samt ga tilbakemeldinger vedrørende brukervennlighet.
Konklusjon: Ved å implementere en rutinesjekkliste som et kognitivt hjelpemiddel, kan det for anestesisykepleiestudentene resultere i at de husker oppgaver de skal utføre, unngår å glemme vesentlig utstyr og det kan styrke deres situasjonsbevissthet. Da sjekklisten kan redusere stressorer for studentene under praksisforløpet vil det være gunstig for læringsprosessen, og artikkelforfatterne foreslår en implementering av rutinesjekklisten for perioperativ anestesi inn i utdanningsprogrammet for anestesisykepleiere.
Nøkkelord: Anestesisykepleiestudent, Anestesi, Sjekklister, Kognitivt hjelpemiddel Abstract
Background: The authors of this article developed a knowledge-based routine checklist for perioperative anesthesia. The idea behind the study was to implement the checklist as a cognitive aid for anesthesia nursing students, to see if it could help them sort and structure the implementation of all phases of a general anesthesia.
Purpose: The purpose of the study was to investigate how anesthesia nursing students experienced using a knowledge-based routine checklist in practice.
Methods: The study has a qualitative descriptive design and includes seven individual interviews of anesthesia nursing students. The analysis was carried out using Malterud's systematic text condensation.
Results: All participants had opinions about when the checklist should have been distributed. Furthermore, the participants talked about positive experiences with the use of the checklist, about the importance of time and space, and gave feedback regarding ease of use.
Conclusion: By implementing a routine checklist as a cognitive aid, it can result in anesthesia nursing students remembering tasks they have to perform, avoiding forgetting essential equipment and it can strengthen their situational awareness. Since the checklist can reduce stressors for students during the internship, it will be beneficial for the learning process, and the authors of this article propose an implementation of the routine checklist for perioperative anesthesia into the education program for anesthesia nurses.
Keywords: Anesthesia nursing student, Anesthesia, Checklist, Cognitive Aid