Kunsten å «selge inn» en idé : Læreres fortellinger om opplevelsen av ledelsens organisering av opptiningsfasen i en endringsprosess
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2731456Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne masteroppgaven søker å finne svar på hva som påvirker opptiningsfasen i et endringsarbeid. Studien er gjennomført på en ungdomsskole på Østlandet, og det er noen av skolens lærere som har deltatt som informanter. Studien baserer seg på informanters anonyme besvarelser, gjennomført via brevmetoden. Min undring over hvordan ledelse og personalet fungerer i en endringsprosess, samt faktorer som påvirker endringen, er bakgrunnen for valg av tema og problemstilling. Studiens problemstilling er følgende: Hvordan opplever lærere ledelsens organisering av opptiningsfasen i en endringsprosess?
Studiens funn er sett i sammenheng med de teoretiske perspektivene til Jacobsen (2012) og Bolman og Deal (2014), og videre drøftet. Studiens hovedfunn viser at lærerne opplever skoleledelsen som utydelig og lite deltakende i endringsarbeidet. Studien viser at lærerne i utgangspunktet er positiv til endringsinitiativet, men at de selv er lite involvert og at de er usikre på gjennomføringen.