Master i grunnskolelærerutdanning, overgangsmaster for trinn 5-10 (Vestfold)
Recent Submissions
-
Utfordringer og erfaringer med programmering
(Master thesis, 2022)Fagfornyelsen kom høsten 2020 med innføring av trinnvise kompetansemål i matematikk fra 1. til 10. klasse. Fra og med 5. klasse og til 10. klasse har et av kompetansemålene en direkte eller indirekte tilknytning til ... -
Lærer-elev-relasjonen og lærerens faglige tilbakemelding i norskfaget
(Master thesis, 2022)En rekke sentrale studier har i den senere tid illustrert hvor viktig lærer-elev-relasjonen er for læring og trivsel i skolen (Drugli, 2012). Samtidig er det ikke alltid opplagt hva dette kan innebære i praksis, særlig når ... -
Matematiske bevis i 7. trinn
(Master thesis, 2021)Matematiske bevis innehar en sentral rolle i den matematiske modningsprosessen der elevene gradvis utvikler, etablerer og kommuniserer matematisk kunnskap. Denne studien undersøker elevers arbeid og utvikling av forståelse ... -
Mathemacy for Democracy
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens prosjekt er en del av studien Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts (MIM-studien), som har som mål å finne erfaringsbaserte metoder og redskaper som kan styrke pedagogikken i ... -
Elevers utforsking av matematikk ved hjelp av GeoGebra
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative casestudien benytter et sosiokulturelt perspektiv (Vygotksy; 1978; Säljö, 2001), for å undersøke hvordan elevenes læring og forståelse av matematikk utvikles i samspill med rike oppgaver og digitale ... -
Kan du vise tegnet for rød?
(Master thesis, 2021)Undersøkelsen retter søkelys på interaksjonelle praksiser og guidet deltakelse i skolens undervisningsaktiviteter. Studien undersøker samhandlingen i en undervisningsøkt mellom tre elever og en lærer hvor en av elevene har ... -
Korreksjoner under muntlig eksamen. En samtaleanalytisk studie av eksaminators korreksjoner av kandidaten under fagsamtalen i muntlig eksamen i norsk på ungdomstrinnet og Vg3
(Master thesis, 2021)Dette er en samtaleanalytisk studie av korreksjoner i fagsamtalen under muntlig eksamen i norsk på 10.trinn og Vg3. Oppgaven er tilknyttet det NFR-finansierte prosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher ... -
Formativ vurdering for læring i ungdomsskolen som bidrag til dybdelæringsprosesser - I Matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å belyse viktige elementer innen formativ vurdering for å se om disse kan ha en sammenheng medraden av dybdelæring hos ungdomsskoleelever i matematikk. Bakgrunnen for dette valget baserer seg ... -
Lærerens navigering i det teknologirike klasserommet
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet har tatt for seg flere temaer, som tilpasset opplæring, teknologi, samt lærerens holdninger til teknologi og deres didaktiske bruk av den. Under tilpasset opplæring har målet først og fremst vært å belyse ... -
Den viktige lærer-elev-relasjonen
(Master thesis, 2021)Hvordan kan læreren gjennom klasseledelse etablere og opprettholde relasjoner som støtter læring. Denne problemstillingen belyser lærerens evne i å kunne kommunisere og samhandle med elevene, for å etablere og opprettholde ... -
Pedagogiske lenker i lærer–elev interaksjoner i uteskolen
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en empirisk undersøkelse av et undervisningsopplegg om solsystemet i naturfag for 6. trinn. Hensikten med undersøkelsen var å finne ut hvordan læreren og elevene samhandler når de ... -
OneNote + Tilpasset opplæring = Sant?
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring og digitale læringsressurser. Bakgrunnen for studien er at den norske fellesskolen representerer et bredt spekter av mangfold av elever, ambisjonene er at fellesskolen ... -
Pedagogiske lenker i lærer - elev interaksjoner i uteskolen
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en empirisk undersøkelse av et undervisningsopplegg om solsystemet i naturfag for 6. trinn. Hensikten med undersøkelsen var å finne ut hvordan læreren og elevene samhandler når de ... -
Da naturen fikk stemmerett
(Master thesis, 2021)Studien springer fra selvmotsigelsen i utsagnet i Fagfornyelsens overordna del, som slår fast at «mennesket er en del av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2020b), sammenliknet med deres mer antroposentriske definisjon av ... -
Utforsking og problemløsing i matematikklærebøker gjennom et sosiokulturelt perspektiv - En komparativ innholdsanalyse av utvalgte oppgavetekster i tre matematikklærebøker på 8. trinn
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er utforsking og problemløsing i matematikklærebøker gjennom et sosiokulturelt perspektiv. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan legger oppgavetekster i matematikklærebøker til ... -
Utforsking og problemløsing i matematikklærebøker gjennom et sosiokulturelt perspektiv -En komparativ innholdsanalyse av utvalgte oppgavetekster i tre matematikklærebøker på 8. trinn.
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er utforsking og problemløsing i matematikklærebøker gjennom et sosiokulturelt perspektiv. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan legger oppgavetekster i matematikklærebøker til ... -
Vurdering av muntlighet: En kvalitativ studie av sensor og eksaminators vektlegging av muntlige aspekter under eksamen i norsk
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av en lærer og sensor sine sensursamtaler og tilbakemeldinger til 6 ulike elever ved en muntlig eksamen i norsk på 10.trinn. Datamaterialet i denne studien er videoopptak av ... -
Digitale ressursers påvirkningskraft - En kvalitativ studie av hvordan lærerens bruk av digitale ressurser kan påvirke elevenes motivasjon i algebra
(Master thesis, 2021)«Digitale ressursers påvirkningskraft» er en kvalitativ studie av hvordan lærerens bruk av digitale ressurser kan være med på å påvirke elevenes motivasjon innenfor algebra og matematikken. Studien baserer seg på fire ... -
Läxor sett ur lärarens perspektiv
(Master thesis, 2021)Denna masteravhandling har haft som syfte att undersöka Vilka reflektioner lärare har runt sitt bruk av läxor som en del av sitt didaktiska arbete? Studien riktade sig till matematiklärare i årskurs 5 till 7. Undersökningen ... -
Lesekvarten
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan lærere reflekterer over og beskriver deres bruk av Lesekvarten. For å finne svar på oppgavens hovedspørsmål «Hvilke refleksjoner gjør norsklærere seg rundt egen bruk av ...