Vurdering av muntlighet: En kvalitativ studie av sensor og eksaminators vektlegging av muntlige aspekter under eksamen i norsk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2985344Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av en lærer og sensor sine sensursamtaler og tilbakemeldinger til 6 ulike elever ved en muntlig eksamen i norsk på 10.trinn. Datamaterialet i denne studien er videoopptak av reelle muntlige eksamener i norsk på 10. trinn, og ved å ta i bruk dette datamaterialet, blir det gitt en innsikt i den faktiske vurderingspraksisen under en muntlig eksamen.
Oppgaven ser på hvilke muntlige aspekter en lærer og en sensor virker å vektlegge under en muntlig eksamen i norsk på 10. trinn. Gjennom analysen ser jeg på hvilke muntlige aspekter relatert til de retoriske kategoriene ethos, logos, actio og memoria, som læreren og sensoren virker å vektlegge, både under sensursamtalene om elevene, og i tilbakemeldingene som blir gitt til elevene.
Denne oppgaven kan bidra til å gi innsikt i hva den faktiske vurderingspraksisen er under en muntlig eksamen, som er et heller lite utforsket felt.