Kunnskapsledelse ved videregående skoler : ledelsens rolle ved utvikling av kontaktlærerfunksjonen og pedagogisk plattform
Research report, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141962Utgivelsesdato
2006-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bfks ledelses- og skoleutviklingsprogram 2004-2006 hadde en meget omfattende målsetting.
Hovedmålet har vært knyttet til endringsledelse og utvikling av den lærende organisasjon.
Ledelsesprogrammet ble knyttet til pedagogisk utviklingsarbeid ved den enkelte skole, og det
ble forutsatt at hver skoles utviklingsarbeid skulle være en arena for endringsledelse, og
framstå som eksempel på hvordan en kan utvikle skolen i retning av en lærende
organisasjon.
Programmet har omfattet ca 40 toppledere (rektorer og ass rektorer), og ca 90 mellomledere
i den videregående skolen i Buskerud. HiBu har hatt ansvaret for del II, mellomlederprogrammet,
som har omfattet skoleutviklingsprosjekter, veiledning av ledergruppen på
skolene, kurssamlinger om endringsledelse og arbeid i basisgrupper samt nettverksgrupper
på tvers av skolene.
Rapporten ”Lærende organisasjoner. Mellomlederne og kunnskapsledelse” (Dimmen 2005)
forsøkte å gi en vurdering av hvordan mellomlederne ved de videregående skoler i Buskerud
etter det første året av ledelsesprogrammet oppfattet ”kunnskapsledelse”, og hvilke
dilemmaer som framstår i praksis i ”lærende organisasjoner”.
Fylkeskommunenes kompetanseutviklingsplan for 2005-2008 som del av Kunnskapsløftet og
Kompetanseløftet fastsatte så at skolene i 2005-2006 spesielt skulle ha fokus på utvikling av
kontaktlærerfunksjonen og skolens pedagogiske plattform. Fylkesutdanningssjefen bevilget
særskilte prosjektmidler til disse to områdene. Det ble lagt til grunn at lederne dette skoleåret
skulle dra nytte av ledelsesprogrammet i arbeidet med disse to utviklingsområdene.
Denne rapporten beskriver og vurderer hvilke tiltak skolene har iverksatt for å utvikle
kontaktlærerfunksjonen og skolens pedagogiske plattform med vekt på hvordan
ledelsesfunksjonene ivaretas i utviklingsarbeid. Rammen for denne vurderingen er en
forståelse av hva som kan legges i visjonen om den lærende organisasjon med tilhørende
kunnskapsledelse slik det ble presentert i programmets kurssamlinger og i oppgavene som
basis- og nettverksgrupper arbeidet med
Serie
Rapporter fra Høgskolen i Buskerud57