Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 77-96 av 199
-
Hvordan anvender lærere på ungdomstrinnet utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien fokuserer på utforskende arbeidsmåter og undersøker hvordan lærere anvender utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen. Ved bruk av kvalitativ tilnærming, har jeg i denne studien tatt for meg følgende ... -
Hvordan behandles nyere internasjonale konflikter i lærebøker for ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven studeres hvordan nyere internasjonale konflikter behandles i lærebøker for ungdomstrinnet. I mange klasserom er det læreboka som styrer innholdet i undervisningen og jeg har forsøkt å belyse hvilke ... -
Hvordan er Irakkrigen i 2003 relevant for skolens arbeid med kildekritikk?
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har vi analysert hvordan media formidlet usannheter før og under krigen. Videre analyserte vi hvordan de to mediehusene Fox News og Al Jazeera fremstilte krigen ulikt innenfor tre områder; krigens legitimitet, ... -
Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærere på ungdomsskolen begrepet innsats i LK20?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å utforske hvordan kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av begrepet innsats i ungdomsskolens kroppsøvingsfag. Studien undersøker også om kroppsøvingslærere har endret sin ... -
Hvordan jobber et utvalg naturfaglærere på ungdomstrinnet med uteundervisning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg sett på naturfaglærerne på ungdomstrinnet sine meninger på hvordan de jobber med uteundervisning, motivasjon og læringsutbytte. Problemstillingen jeg jobbet etter i denne studien er Hvordan jobber ... -
Hvordan lærerens arbeid med vurdering for læring utfordres av resultat- og målstyring
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven søker å belyse begrepet vurdering for læring og hvordan styring i skolen påvirker lærerens arbeid. Den ønsker å belyse hvordan man gjenkjenner utfordringer knyttet til resultat- og målstyring i lærerens ... -
Hvordan støtter en lærer på mellomtrinnet praktisk arbeid i naturfag, i et klasserom med hovedvekt av uengasjerte elever
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven forsker på praktisk arbeid, og hvordan en lærer på mellomtrinnet støtter den praktiske undervisningsmetoden. Tidligere forskning på naturfagsklasserommet viser at den mest praktiserte undervisningsmetoden ... -
Hvordan ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2023)Uteskole har vært på dagsordenen i lang tid og er en god kilde til erfaringsbasert læring. Denne studien har problemstillingen: «Hvilke erfaringer har lærere med å ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen, og hva har ... -
Hvordan tilrettelegger Arena7 for elevene å oppnå digitalkompetanse ifølge LK20
(Master thesis, 2023)Hovedpoenget med denne studien var å undersøke til hvilken grad Arena 7 tilrettelegger for elevenes oppnåelse av digital kompetanse gjennom eksplisitt arbeid med kompetansemål i faget. Jeg landet på følgende problemstilling: ... -
Hvordan undervises det om 22. juli: Samsvarer fokusområdene med hva de overlevende mener bør presenteres?
(Master thesis, 2022)Helt siden de grusomme terrorhendelsene skjedde 22.juli 2011, har lærere måtte håndtere ulike situasjoner rettet mot denne tematikken i klasserommet. En sterk historie og stor hendelse i norsk historie er uunngåelig å ... -
Hvordan, og i hvilken grad, ivaretar 5. trinns læreverk i matematikk fokuset på utforsking i innføringen av brøk? - En analyse og sammenligning av to norske læreverk i matematikk
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er det gjort en analyse av to norske læreverk i matematikk for 5. trinn. Studiens hensikt har vært å besvare problemstillingen «Hvordan, og i hvilken grad, ivaretar 5. trinns ... -
Hæ? Utforskende grammatikk?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke grammatikkoppgaver elevene møter i tre utvalgte norskfaglige lærebøker, og hvordan eleven blir aktivisert, gjennom problemstillingen “Hvilke grammatikkoppgaver møter ... -
I hvilken grad gjenspeiles islams mangfold i norske lærebøker for ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)Lærebøker er som et vindu åpnet mot en hel verden av kunnskap. Elever, lærere og skolen som en utdanningsinstitusjon er alle en del av et komplekst system som blir gjensidig påvirket av de innblandede partene. En sentral ... -
Identifisering og utvikling av elever med stort læringspotensial i naturfag
(Master thesis, 2023)Opplæringsloven §1-3 (1998) sier at alle elever har rett på en tilpasset opplæring. Elever med stort læringspotensial har blitt og blir ofte ansett som en gruppe elever som «klarer seg selv». Målet med denne masteroppgaven ... -
--Ingen tittel--
(Master thesis, 2022) -
--Ingen tittel--
(Master thesis, 2022) -
Inn i det ukjente? En studie av bruk av filmen «Frost 2» i undervisning om samiske perspektiver på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om samiske innhold i grunnskolens opplæring. Jeg var interessert i hvordan ambisjonene om å inkludere samiske perspektiv i undervisningen kan operasjonaliseres i konkrete undervisningspraksiser. ... -
Instagram-romanens potensiale for litteraturundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er Instagram-roman, samspillet mellom modaliteter og den digitale romanens potensiale for litteraturundervisning på ungdomstrinnet. Studien undersøker problemstillingen: «Hvilken betydning har ... -
Integrating segmental and suprasegmental aspects of pronunciation in Norway's Lower Secondary English classroom
(Master thesis, 2022)This research study investigates pronunciation teaching among English teachers at Norwegian lower secondary schools. The study aims to find out how much English teachers integrate pronunciation into their teaching, with ... -
Intercultural competence in Norwegian schools; Developing the corresponding attitudes
(Master thesis, 2023)Oppgaven utforsker norske elevers holdninger til andre kulturer og om de stemmer overens med idealene som forskningsfeltet Interkulturell Kompetanse presenterer. Oppgaven baserer seg i hovedsak på Michael Byram sin modell ...