Hvordan behandles nyere internasjonale konflikter i lærebøker for ungdomstrinnet?
Abstract
I denne masteroppgaven studeres hvordan nyere internasjonale konflikter behandles i lærebøker for ungdomstrinnet. I mange klasserom er det læreboka som styrer innholdet i undervisningen og jeg har forsøkt å belyse hvilke nyere internasjonale konflikter som får plass i lærebøkene og hvordan de behandles. Gjennom en kvalitativ læremiddelanalyse undersøkes ulike faktorer i lærebøker som omtaler nyere internasjonale konflikter. Undersøkelsen er blant annet basert på teori om hvordan eksempler kan brukes i undervisning. Etter fagfornyelsen er dybdelæring innført som prinsipp i skolen, og med det har jeg også undersøkt om lærebøkene både før og etter fagfornyelsen legger til rette for dette. I tillegg er det undersøkt om lærebøker omtaler folkeretten og Norges deltakelse i væpnede konflikter. Resultatene av undersøkelsen viser at mange av lærebøkene legger til rette for dybdelæring, spesielt etter fagfornyelsen. Videre ser vi at årsaksforklaringer står i fokus både for lærebøkene før og etter fagfornyelsen. Folkeretten nevnes i noen tilfeller, men tillegges ikke stor betydning. Norges deltakelse i væpnede konflikter gis liten plass.