dc.contributor.advisor | Sletvold, Leif | |
dc.contributor.author | Nålby, Anette Dischler | |
dc.date.accessioned | 2023-08-05T16:41:42Z | |
dc.date.available | 2023-08-05T16:41:42Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6794223:54779402 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3082750 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven studeres hvordan nyere internasjonale konflikter behandles i lærebøker for ungdomstrinnet. I mange klasserom er det læreboka som styrer innholdet i undervisningen og jeg har forsøkt å belyse hvilke nyere internasjonale konflikter som får plass i lærebøkene og hvordan de behandles. Gjennom en kvalitativ læremiddelanalyse undersøkes ulike faktorer i lærebøker som omtaler nyere internasjonale konflikter. Undersøkelsen er blant annet basert på teori om hvordan eksempler kan brukes i undervisning. Etter fagfornyelsen er dybdelæring innført som prinsipp i skolen, og med det har jeg også undersøkt om lærebøkene både før og etter fagfornyelsen legger til rette for dette. I tillegg er det undersøkt om lærebøker omtaler folkeretten og Norges deltakelse i væpnede konflikter. Resultatene av undersøkelsen viser at mange av lærebøkene legger til rette for dybdelæring, spesielt etter fagfornyelsen. Videre ser vi at årsaksforklaringer står i fokus både for lærebøkene før og etter fagfornyelsen. Folkeretten nevnes i noen tilfeller, men tillegges ikke stor betydning. Norges deltakelse i væpnede konflikter gis liten plass. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Hvordan behandles nyere internasjonale konflikter i lærebøker for ungdomstrinnet? | |
dc.type | Master thesis | |