Hvordan tilrettelegger Arena7 for elevene å oppnå digitalkompetanse ifølge LK20
Description
Full text not available
Abstract
Hovedpoenget med denne studien var å undersøke til hvilken grad Arena 7 tilrettelegger for elevenes oppnåelse av digital kompetanse gjennom eksplisitt arbeid med kompetansemål i faget. Jeg landet på følgende problemstilling: “Hvordan tilrettelegger Arena 7 for en tilegnelse av konkrete kompetansemål som eksplisitt nevner bruken av digitale verktøy, i veien mot en utvikling av digital kompetanse for elevene?”
Opprinnelsen til denne avhandlingen stammer fra en oppfatning av skolens avhengighet av digitale verktøy og ressurser, samt at det digitale har fått en større og anerkjent plass i den nye læreplanen, der det stilles krav til både lærere og elever.
Studien består av en kombinasjon mellom kvantitativ og kvalitativ forskning. Jeg har valgt å kvantifisere oppgavene i Arena 7, og har deretter foretatt meg en kvalitativ innholdsanalyse. Årsaken til denne fordelingen av metoder, ligger i at å kvantifisere oppgavene skaper en større oversikt og struktur, før jeg skulle gå dypere inn på selve oppgavene.
Gjennom analysen av mitt valgte datamateriale, viser oppgavene i Arena 7 som var aktuelle for min problemstilling, at de er varierte, tilrettela for utforskning, og sto i samsvar med læreplanen. Til tross for at ikke alle oppgavene i Arena 7 la opp til bruken av digitale verktøy, så har det blitt en endring i fokuset i senere tid, der det digitale har fått en mer sentral plass.
Resultatene jeg har presentert i avhandlingen min, viser at oppgavene jeg har analysert, dekker læreplanens ambisiøse mål og ønsker til hvordan samfunnsfaget skal lære opp elevene til å bli dyktige, kompetente og innholdsrike medborgere for fremtiden gjennom blant annet å utvikle sine digitale ferdigheter i møte med fagkunnskap og utforskning.