Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 175-194 av 199
-
Stasjonsundervisning som en demokratisk praksis
(Master thesis, 2023)Dette studiet startet på bakgrunn av et ønske om å sette meg dypere inn i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, og gjennomføre et praksisnært prosjekt. Jeg ønsket å gjennomføre et prosjekt som kan utvikle min ... -
Styrken i relasjoner: Relasjonsbygging med ADHD-elever i lys av Axel Honneths anerkjennelsesteori
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven undersøker læreres erfaringer med relasjonsarbeid overfor elever med ADHD-diagnosen. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om hvilke relasjonspraksiser lærere erfarer at fungerer i deres arbeidshverdag, og ... -
Teaching Diversity, Identity and Love Through Stories: Using graphic novels about identity and diversity in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)Diversity and inclusion are important topics for education. Students in Norwegian schools should be taught to appreciate difference and be engaged in a classroom that promotes diversity and inclusivity. This can be achieved ... -
Tegneserier og motivasjon i skolen – En analyse av Nordlys: Reisen til Jotundalen av Malin Falch
(Master thesis, 2022)Intensjonen med denne masteroppgaven er å vise hvordan man kan bruke tegneserieromaner i skolen. Det å ha en indre motivasjon for lesing og ikke være avhengig av en ytre faktor for å ha lyst til å lese, er en viktig del ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk, og elevgruppens ivaretakelse i overgangen til ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler evnerike elever og hvilke tilpasningsmetoder som kan gjøres for å ivareta denne elevgruppen, i matematikk. Studien tar også for seg overgangen fra barneskole til ungdomsskole, og hvilke ... -
Tilpasset opplæring i matematikk med utgangspunkt i elevers matematiske identitet
(Master thesis, 2023)I denne studien ser vi på hvordan lærere kan tilpasse opplæringen til ungdomskolelever på bakgrunn av deres matematiske identitet. Den matematiske identiteten gir lærere en dyp innsikt i hvorfor elever opplever matematikken ... -
Tradisjonelt eller nytt? En kvalitativ innholdsanalyse av språklig mangfold i to lærebøker for ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan to lærebøker i norsk for ungdomstrinnet presenterer språklig mangfold. Norge har alltid vært en flerspråklig nasjon med urspråk og nasjonale minoritetsspråk. På grunn ... -
Ubehaget i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke opplevelser lærere har, knyttet til ubehagelige temaer i samfunnsfag. Motivasjonen for å undersøke dette nærmere, har kommet av at jeg selv har vært i ubehagelige ... -
Ufrivillig skolefravær- fra empiri til teori
(Master thesis, 2023)Oppgaven utforsker hvilke faktorer som er viktige i tilbakeføringen av en elev til skolen der det er langvarig fravær. Den tar også for seg hvilke utfordringer laget rundt eleven har støtt på i arbeidet med dette. -
Ufrivillig skolefravær: En undersøkelse av læreres holdninger, erfaringer og oppfatninger
(Master thesis, 2023)De siste årene har det blitt et noe økt fokus på skolevegring eller ufrivillig skolefravær. Selve problematikken og oppmerksomheten rundt vokser, men det er fortsatt en uklarhet i problematikkens omfang og alvorlighetsgrad. ... -
Ungdomsskolelæreres erfaringer med stille elever og deres deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk
(Master thesis, 2023)Forskning viser at elevers deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter er viktig for deres læring (Alexander, 2020). Alle elever har derimot ikke de samme forutsetningene for å delta i denne typen læringsaktiviteter. Det ... -
Unge jenter, kroppspress og skolens bidrag til forebygging
(Master thesis, 2023)Denne studien har sitt utspring fra to områder: * Ungdata gjennomfører hvert år en omfattende spørreundersøkelse der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det. De siste ti årene har undersøkelsen ... -
Uteskule og motivasjon i naturfag
(Master thesis, 2022)Denne studien omhandlar motivasjon hos elevar knytt til bruk av uteskule på mellomtrinnet. Hensikta med undersøkinga var å finne ut om bruk av uteskule på mellomtrinnet påverka elevane sin motivasjon for naturfag, og ... -
Uteundervisning i nærmiljøet
(Master thesis, 2023)Denne studien har som formål å sette søkelys på et utvalg naturfagslærere på ungdomsskolen og hvordan de bruker uteundervisning i nærmiljøet, da dette er noe vi ønsker å benytte aktivt som fremtidige lærere i naturfag. ... -
Utforskende arbeidsmåter i ungdomsskolen som kan bidra til dybdelæring - i naturfag
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å rette søkelyset mot viktige aspekter innen utforskende arbeidsmåter for å undersøke hvordan disse kan knyttes til dybdelæring hos ungdomsskoleelever i naturfag. Bakgrunnen for dette ... -
Utforskende matematikk - å kunne skrive, lese og diskutere i utforskende undervisning
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien på utforskende matematikk og grunnleggende ferdigheter forsøkes det å belyse problemstillingen: Hvordan blir de grunnleggende ferdighetene fra læreplanen, som omhandler skriftlighet, muntlighet ... -
Utforskende matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Temaet i studien er utforskende matematikkundervisning. Bakgrunnen for oppgaven er Fagfornyelsen og utforsking har fått en stor rolle i det nye læreplanverket. Det finnes svært mange, og ulike, beskrivelser av hva utforskende ... -
Utforskning i KRLE
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen tar for seg problemstillingen «Hvordan forstås og operasjonaliseres utforskning i KRLE?». Den nye læreplanen i KRLE består av 15 kompetansemål, hvor syv av disse inneholder verbet utforske. Begrepet har ... -
Utviklingen av resonnering i norske matematiske læreverk: Hvilke muligheter blir gitt før og etter Fagfornyelsen?
(Master thesis, 2023)Jeg vil i denne masteroppgaven ta for meg matematisk resonnering og dets økte fokus for matematisk kunnskapslæring og forståelse i forskningsmiljøet samt styrende dokumenter (Kunnskapsdepartementet, 2019: Reid, 2002). Med ...