Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 70-89 av 202
-
Handlingskompetanse og relasjonsarbeid i møte med elever som utfordrer i klasserommet. En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ intervjustudie som har som formål å få frem sentrale kjennetegn ved godt relasjonsarbeid i møte med elever som utfordrer, og viktige betingelser for at lærerne kan jobbe med å utvikle gode ... -
Health and Life Skills Education in Plurilingual Classrooms
(Master thesis, 2022)The purpose of this research was to gain an understanding of the study teachers’ experience and knowledge of teaching health and life skills in a plurilingual classroom. I especially wanted to find out how they work with ... -
Hva anerkjennes som kompetanse i kroppsøving?
(Master thesis, 2022)Formålet med studien er å gi økt innsikt i hva som blir anerkjent som kompetanse i kroppsøvingsfaget, og hvordan læreplanen tolkes og overføres. Studien er forankret i Goodlads læreplanteoretiske begrepsapparat og ... -
Hva er et kontroversielle tema og hvordan underviser man i disse?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere forstår seg på kontroversielle tema. Og hvordan de jobber med slike temaer i undervisningen. Min interesse for denne tematikken startet da jeg ... -
Hva er kroppsøvingsfagets rolle i fremtidens skole og samfunn? - En kvalitativ studie av dagens og fremtidens kroppsøvingsfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å utforske hvilke fremtider som er mulige for kroppsøvingsfaget i Norge. Deltakerne i prosjektet deler deres erfaringer om hvordan de tolker og operasjonaliserer kroppsøvingsfaget. De ... -
Hva inngår egentlig i seksualitetsundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hva et utvalg naturfagslærere legger vekt på gjennom seksualitetsundervisningen. Det gjøres gjennom å se på hvilke temaer og arbeidsmåter lærerne inkluderer i egen seksualitetsundervisning ... -
Hvilke digitale verktøy brukes i samfunnsfag og hvordan blir det iverksatt i klasserom - Observasjon av digitale verktøy som ble brukt i forskjellige klasserom og lærers rolle i en digital skole
(Master thesis, 2022)Denne forskningsoppgaven har prøvd å belyse viktige momenter i LK20 og kravene som stilles overfor læreres profesjonsfaglige kompetanse i lys av hvordan de har iverksatt digitale verktøy i sine undervisningstimer. Oppgaven ... -
Hvordan anvender lærere på ungdomstrinnet utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien fokuserer på utforskende arbeidsmåter og undersøker hvordan lærere anvender utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen. Ved bruk av kvalitativ tilnærming, har jeg i denne studien tatt for meg følgende ... -
Hvordan behandles nyere internasjonale konflikter i lærebøker for ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven studeres hvordan nyere internasjonale konflikter behandles i lærebøker for ungdomstrinnet. I mange klasserom er det læreboka som styrer innholdet i undervisningen og jeg har forsøkt å belyse hvilke ... -
Hvordan er Irakkrigen i 2003 relevant for skolens arbeid med kildekritikk?
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har vi analysert hvordan media formidlet usannheter før og under krigen. Videre analyserte vi hvordan de to mediehusene Fox News og Al Jazeera fremstilte krigen ulikt innenfor tre områder; krigens legitimitet, ... -
Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærere på ungdomsskolen begrepet innsats i LK20?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å utforske hvordan kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av begrepet innsats i ungdomsskolens kroppsøvingsfag. Studien undersøker også om kroppsøvingslærere har endret sin ... -
Hvordan jobber et utvalg naturfaglærere på ungdomstrinnet med uteundervisning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg sett på naturfaglærerne på ungdomstrinnet sine meninger på hvordan de jobber med uteundervisning, motivasjon og læringsutbytte. Problemstillingen jeg jobbet etter i denne studien er Hvordan jobber ... -
Hvordan lærerens arbeid med vurdering for læring utfordres av resultat- og målstyring
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven søker å belyse begrepet vurdering for læring og hvordan styring i skolen påvirker lærerens arbeid. Den ønsker å belyse hvordan man gjenkjenner utfordringer knyttet til resultat- og målstyring i lærerens ... -
Hvordan støtter en lærer på mellomtrinnet praktisk arbeid i naturfag, i et klasserom med hovedvekt av uengasjerte elever
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven forsker på praktisk arbeid, og hvordan en lærer på mellomtrinnet støtter den praktiske undervisningsmetoden. Tidligere forskning på naturfagsklasserommet viser at den mest praktiserte undervisningsmetoden ... -
Hvordan ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2023)Uteskole har vært på dagsordenen i lang tid og er en god kilde til erfaringsbasert læring. Denne studien har problemstillingen: «Hvilke erfaringer har lærere med å ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen, og hva har ... -
Hvordan tilrettelegger Arena7 for elevene å oppnå digitalkompetanse ifølge LK20
(Master thesis, 2023)Hovedpoenget med denne studien var å undersøke til hvilken grad Arena 7 tilrettelegger for elevenes oppnåelse av digital kompetanse gjennom eksplisitt arbeid med kompetansemål i faget. Jeg landet på følgende problemstilling: ... -
Hvordan undervises det om 22. juli: Samsvarer fokusområdene med hva de overlevende mener bør presenteres?
(Master thesis, 2022)Helt siden de grusomme terrorhendelsene skjedde 22.juli 2011, har lærere måtte håndtere ulike situasjoner rettet mot denne tematikken i klasserommet. En sterk historie og stor hendelse i norsk historie er uunngåelig å ... -
Hvordan, og i hvilken grad, ivaretar 5. trinns læreverk i matematikk fokuset på utforsking i innføringen av brøk? - En analyse og sammenligning av to norske læreverk i matematikk
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er det gjort en analyse av to norske læreverk i matematikk for 5. trinn. Studiens hensikt har vært å besvare problemstillingen «Hvordan, og i hvilken grad, ivaretar 5. trinns ... -
Hæ? Utforskende grammatikk?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke grammatikkoppgaver elevene møter i tre utvalgte norskfaglige lærebøker, og hvordan eleven blir aktivisert, gjennom problemstillingen “Hvilke grammatikkoppgaver møter ... -
I hvilken grad gjenspeiles islams mangfold i norske lærebøker for ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)Lærebøker er som et vindu åpnet mot en hel verden av kunnskap. Elever, lærere og skolen som en utdanningsinstitusjon er alle en del av et komplekst system som blir gjensidig påvirket av de innblandede partene. En sentral ...