• Bruk av konkreter i begynneropplæringen 

      Østensen, Mikkel André; Rydland, Lars Martin Jakobsen (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Konkreter kan både være fysiske og virtuelle, og er et verktøy for å støtte elevene i undervisningen. Denne studien tar for seg konkreter og ser på hva et utvalg lærere på 1. trinn mener om bruken av ...
    • Brukes uteskole og nærmiljø ulikt i sentrumsskoler og bygdeskoler? 

      Lunde, Ulrik (Master thesis, 2023)
      Denne studien utforsker bruken av uteskole hos bygdeskoler og byskoler. Formålet med studien er å se om det finnes tydelige forskjeller mellom hvordan uteskole utøves blant bygdeskoler og byskoler. Hypotesen er at det vil ...
    • Brøk i pikselens paradis: Et kvalitativt prosjekt som ser på hvordan Minecraft Education kan bli brukt i klasserommet, med fokus på elevsamarbeid og hermeneutikk 

      Basit Ahmed, Rezheen; Phan, Anna (Master thesis, 2023)
      Dette er en kvalitativ masteroppgave som bidrar til forskning innenfor spill i matematikkundervisning. Masteroppgaven handler om temaet Minecraft Education og målet med prosjektet har vært å belyse problemstillingen om ...
    • Bærekraftig utvikling; hvordan kan det påvirke barn og unges livskvalitet? 

      Fossen, Eva Marie Gaustad (Master thesis, 2023)
      Tema for denne masteroppgaven, er hvordan bærekraftig utvikling kan påvirke barn og unges livskvalitet. Bakgrunnen for denne studien er at det i læreplanen fra 2020, Fagfornyelsen, har blitt lagt stor vekt på undervisning ...
    • Choosing to Teach with Games: Influences on teachers’ use of game-based learning in the English classroom 

      Grønlund, Caroline Winther Sønderland (Master thesis, 2022)
      Dette forskningsprosjektet har undersøkt hvilke elementer som har kunnet påvirke læreres beslutninger med hendhold til implementeringen av digitale spill. Gjennom ulike forskningsmetoder kommer studien frem til at tidligere ...
    • Da e kjedeleg... Alt e jo på bokmål! 

      Samnøy, Tina Skagen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven retter søkelyset mot nynorskdidaktikk i lærebøker. Dette blir undersøkt med følgende problemstilling: Hvordan blir lærebøker i norsk tilrettelagt for nynorskelever på mellomtrinnet? Problemstillingen ...
    • Dagsplan som læringsressurs 

      Moe, Tiril Marie (Master thesis, 2023)
      Dagsplaner i skolen blir ofte knyttet til elever med diagnoser og tilpasset opplæring. Likevel vil en dagsplan ha flere funksjoner som både enkeltelever og klassen som fellesskap kan dra nytte av. En dagsplan vil skape en ...
    • Danning: En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere forholder seg til danning, og sitt tildelte danningsansvar. 

      Ahlgren, Tirill (Master thesis, 2023)
      I denne studien innenfor det pedagogiske fagfeltet ønsket jeg å undersøke hvordan lærere forholder seg til danning, og sitt tildelte danningsansvar. I prosjektet er avhandlingens hovedfokus at jeg undersøker læreres eget ...
    • Dataspill og literacy 

      Kyvik, Silje Torpen (Master thesis, 2023)
      Det blir stadig mer aktuelt å bruke digitale læremidler og dataspill i undervisningen, også i begynneropplæringen. I dette masterprosjektet har jeg foretatt en kvalitativ innholdsanalyse av Minecraft, for å finne ut hvilke ...
    • Dei stille ropa om hjelp til læring i klasserommet 

      Areklett, Lene (Master thesis, 2022)
      Problemstillinga for denne studien er; Korleis kan læraren etablere læringsfremmande relasjonar til elevar med stille åtferd? Bakgrunn for problemstillinga er at eg i praksis har erfart at det er ei underkommunisert ...
    • Den avgjørende overgangen 

      Jørgensen, Charlotte; Johnsen, Julie Nordaune (Master thesis, 2023)
      Overgangen fra barnehage til skole er en stor begivenhet i mange barns liv. Det er også en stor begivenhet for foreldrene. Barna som starter i 1. klasse, skal gå mange år i skolen og forskning viser at samarbeidet mellom ...
    • Den pedagogiske dialogen i matematikk 

      Fagernes, Linn Marie (Master thesis, 2022)
      De senere årene har det skjedd en utvikling innenfor matematikkfaget. Undervisningen har utviklet seg fra å ha et tradisjonelt preg, hvor lærer viser på tavlen og elevene arbeider i egen bok (Alseth et al., 2003, s. 115; ...
    • Det blir ikke utforskende bare ved å skrive at elevene skal utforske. En dokumentstudie om tilrettelegging for utforskende matematikkundervisning i lærerveiledninger 

      Hofsøy, Eli Husevåg (Master thesis, 2023)
      Temaet i denne masteroppgaven er hvilken hjelp og støtte lærerveiledninger gir lærere med tanke på utforskende matematikkundervisning. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger lærerveiledninger for ...
    • "Det er ikke noe mitt opplegg, mine elever, mine ideer" 

      Møllegård, Marthe Handal (Master thesis, 2022)
      Med innføringen av fagfornyelsen og ny læreplan (LK20), ble de seneste tiårs fokus på profesjonsfellesskap i skolen ytterligere forsterket. Forskningslitteratur på feltet trekker klare linjer mellom velfungerende ...
    • "Det er mykje betre å vera ute, for då slepp me heile tida å sitja i ro" 

      Steine, Victoria; Håland, Anja (Master thesis, 2023)
      Skolen og samfunnet står i tett relasjon til hverandre og uteskole er et tema, som det er mye snakk om for tiden. Debattene går på hvordan læringsresultatene blir bedre faglig og sosialt og om læringen skjer best inne eller ...
    • «DET ER SÅ MYE VI KAN SOM VI IKKE FÅR BRUKT» 

      Sanden, Håkon; Stabæk, Erlend (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven baserer seg på kvalitativ forskning gjennom et semistrukturert intervju. Informantene består av fem PP-rådgivere og fem lærere. Vi har arbeidet ut ifra problemstillingen: Hvordan opplever matematikklærere ...
    • Det fantastiske mellom verdener: Fantasytrekk i og didaktiske refleksjoner om romanen Mellom verdener 

      Bolme, Elise Reierskog (Master thesis, 2023)
      I denne masteravhandlingen analyserer jeg romanen Mellom verdener (2014) skrevet at Máret Ánne Sara. I analysen har jeg fokus på hvilke litterære virkemidler som er vanlige i fantasysjangeren. Dette gjør jeg ved å svare ...
    • Det har bakgrunnskunnskap å gjøre, begrepene kommer ikke helt ut av det blå 

      Kornerud, Jørgen; Hunnestad, Andreas (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å forske på lærers tilrettelegging av begrepsutvikling i begynneropplæringen. Med dette i tankene formulerte vi forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere bidra til elevers ...
    • "Det kan ikke være null for å samarbeide" 

      Kvesetmoen, Martine Ommundsen (Master thesis, 2023)
      Fagfornyelsen beskriver ulike prinsipper for skolens praksis og trekker blant annet frem sosial læring og utvikling. Alle elever har rett på tilpasset opplæring (Opplæringsloven, 1998, §1-3) og ut fra det må læreren legge ...
    • Dialogisk undervisning i begynneropplæringen 

      Gjermundbo, Truls; Helmersen, Helene Fossmark (Master thesis, 2022)
      Det viser seg at lærere i norsk skole bruker mye tid på å stille spørsmål til elevene i helklassesamtaler. Hvilke type spørsmål og responser læreren ytrer til elevene, er med på å påvirke læringseffekten til elevene. En ...