Den avgjørende overgangen
Abstract
Overgangen fra barnehage til skole er en stor begivenhet i mange barns liv. Det er også en stor begivenhet for foreldrene. Barna som starter i 1. klasse, skal gå mange år i skolen og forskning viser at samarbeidet mellom skolen og hjemmet kan være avgjørende for hvordan barna har det og gjør det på skolen. Det vil derfor være viktig å få til et godt samarbeid med hjemmet allerede fra starten av skoleløpet. For å få et innblikk i hva lærerne og foreldrene vektlegger i samarbeidet og hva de ønsker for å få til et godt samarbeid har vi tatt utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan få til et godt skole – hjem – samarbeid i barns overgang fra barnehage til skole, som foreldre og lærere oppfatter er til det beste for barna».
Samarbeid er et abstrakt begrep og for å kunne få et innblikk i foreldrene og lærernes tolkning og forståelse av samarbeid ble det gjennomført en kvalitativ datainnsamling bestående av tre individuelle intervjuer av tre 1. klasse lærere og ett gruppeintervju med tre forelde på samme skole. Bakgrunnen for valg av intervju som metode ses i sammenheng med studiens fokus på samarbeid som skal oppfattes er til det beste for barna i overgangen.
Funnene ble videre sett i lys av studiens to forskningsspørsmål, som indikerer at begge partene er opptatt av å få til et godt skole – hjem – samarbeid. Det kommer frem at informantene har ulike forventninger til samarbeidet og mengden kommunikasjon samarbeidet skal inneholde. De er også opptatt av relasjoner i samarbeidet, som bygger på tillitt og opparbeides gjennom dialog og kommunikasjon.