Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 1-7 på tittel
Viser treff 81-100 av 179
-
Kjennetegn på og utvikling av elever med stort læringspotensial i matematikk: En observasjonsstudie om elevers arbeid med en LIST-oppgave
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler elever med stort læringspotensial i matematikk og arbeid med LIST-oppgaver. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilke kjennetegn på elever med stort læringspotensial i matematikk ... -
Klasseledelse i oppstart av økter. En erfaren lærers klasseledelse i oppstart av økter på tredje trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en dyktig klasseleder praktiserer klasseledelse ved oppstart av økter, og beskriver betydningen av struktur, rutiner og regler for å styrke klasseledelsen. I dagens skole er klasseledelse ... -
Kommunikasjonens betydning i samarbeidet mellom hjem og skole rundt elever med utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien har hatt som mål å undersøke kommunikasjonens betydning i samarbeidet mellom skole og hjem rundt elever med utfordrende atferd. Utfordrende atferd i denne sammenhengen handler om de elevene som ... -
Konkreter i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål Denne studien har som formål å undersøke læreres bruk av konkreter i begynneropplæringen. Vi har erfart at konkreter er en engasjerende og motiverende måte å arbeide med matematikk på. Likevel har vi ... -
Kreative og utforskende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få fram tre læreres erfaringer, begrunnelser og nye perspektiver rundt skriveopplæringen i førsteklasse. Gjennom kvalitative intervjuer av tre lærere ønsker vi å få svar på ... -
Kritisk tenking og bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Kritisk tenking blir viktigere og viktigere, selv i læreplanen tar den mer og mer plass. Det er derfor jeg har valg å skrive om kritisk tenking, så jeg får mer kunnskap om det og er bedre rustet til når jeg skal undervise ... -
Kropp og emosjoner i klasserommet
(Master thesis, 2023)Hvilken betydning kropp og emosjoner har i skolehverdagen for lærere har fått økende oppmerksomhet. Det mangler derimot forskning når det kommer til hvordan lærere tar i bruk kropp og emosjoner i møte med det relasjonelle ... -
Lek i begynneropplæringen - En kvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2023)I denne masterstudien er temaet begynneropplæring og lek. Oppgaven baserer seg på problemstillingen “Læreres forståelse av lek og hvordan lek kan komme til uttrykk i lese - og skriveopplæring i førsteklasse” med påfølgende ... -
Lek i matematikkens begynneropplæring: en analyse av utvalgte læremidler i matematikk til 1. trinn
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan læreverk på 1. trinn legger til rette for bruk av lek i begynneropplæringen. Dette er blitt gjort ved hjelp av en tematisk innholdsanalyse av to utvalgte læreverk, ... -
Lek i undervisningen
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å se om lærere tilrettelegger for lek i undervisningen og se dette inn mot lekens plass, behovet for lek og hvordan lek kan bidra til utvikling. Valget for å nå dette målet falt på en kvalitativ ... -
Lek og elevers læring på 1. trinn
(Master thesis, 2023)I dette forskningsprosjektet har målet vært å se på hvordan lekens rolle spiller inn i elevenes læringsarbeid i småskolen. Jeg har valgt å fokusere på elevene på 1. trinn, da oppgaven skrives i begynneropplæringsfaget. ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket vi å undersøke lærernes praktisering av og argumentasjon for lek i skriveopplæringen. Formålet med studien var å tilegne oss kunnskap om, og få ... -
Lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne avhandlingen er lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen som foregår i første klasse. Formålet med studien har vært å se på to læreres erfaringer, kunnskap og bruk av lek og lekende tilnærming til ... -
Lek og sosial kompetanse: En kvalitativ intervjustudie av lærere i begynneropplæringen om hvordan lek kan støtte elevenes sosiale kompetanse
(Master thesis, 2023)Formålet med dette prosjektet var å undersøke hvordan lærere reflekterer rundt lekens rolle i å utvikle elevenes sosiale kompetanse i begynneropplæringen. Dataene i denne studien er innhentet gjennom kvalitative ... -
Lek som metode i undervisningen
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan lærere på 1. og 2. trinn definerer fenomenet lek og hvordan de anvender lek som undervisningsmetode, for å kunne besvare problemstillingen “hvordan kan leken ... -
Lekende læring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Det har blitt et økende fokus på lek i den nye læreplanen, òg i utdanningsløpet for lærere. Lek er et vidt begrep, og hva som ligger i lekbegrepet og hvordan det kan komme til uttrykk i begynneropplæringen, kan diskuteres. ... -
Lekende læring med Sphero-Bolt i 1. og 2.klasse. Hvordan kan lek med roboter ivareta barns motivasjon og mestring i matematikk, og samtidig være et nyttig verktøy i utvikling av barns matematiske samtaler?
(Master thesis, 2023)I dagens samfunn er teknologien en naturlig og integrert del av samfunnet vårt. Teknologien er mye mer tilgjengelig nå enn tidligere, og samtidig er det ikke nødvendig å ha kunnskap om programmering for å kunne ta i bruk ... -
Lekende tilnærminger til læring
(Master thesis, 2022)I de senere årene har leken fått en større plass i skolen, både nasjonalt og internasjonalt (Øksnes & Sundsdal, 2020, s. 108). Lekende tilnærminger til læring i norskfaget er et tema det er lite forskning på. Jeg ønsker ... -
Lekens aktualitet i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket jeg å undersøke lærernes erfaringer med leken knyttet opp mot elevers læring. Formålet med studien var å erverve meg kunnskap om, og innsikt i ... -
Lekens betydning i overgang fra barnehage til skolens begynneropplæring - En kvalitativ studie om hvordan ulike profesjonelle aktører i barnehage og skole erfarer at lek kan bidra til at barn opplever sammenheng i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvordan lek kan bidra til at barn opplever sammenheng i overgangen fra barnehage til skole. Jeg har brukt en kvalitativ forskningsmetode med sosialkonstruktivistisk tilnærming. Datamaterialet ...