Blar i Master i grunnskolelærerutdanning, overgangsmaster for trinn 5-10 (Vestfold) på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 27
-
Kunsten å «selge inn» en idé : Læreres fortellinger om opplevelsen av ledelsens organisering av opptiningsfasen i en endringsprosess
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven søker å finne svar på hva som påvirker opptiningsfasen i et endringsarbeid. Studien er gjennomført på en ungdomsskole på Østlandet, og det er noen av skolens lærere som har deltatt som informanter. ... -
Håndtering av elevkonflikter i skolen: En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med konflikthåndtering
(Master thesis, 2020)Denne mastergradsavhandlingen tar for seg håndtering av elevkonflikter i grunnskolen, sett fra lærerens perspektiv. Dette utgjør også grunnlaget for oppgavens problemstilling: Hvordan arbeider erfarne lærere med håndtering ... -
Modeller-basert praksis i kroppsøving - Et selvstudium av praksis
(Master thesis, 2020)Kroppsøvingsfagets legitimeringsgrunnlag har internasjonalt blitt drøftet og diskutert. Blant annet Kirk (2010) mener at faget har tre mulige fremtider; uforandret fra dagens praksis med små endringer, reformert med en ... -
Tverrfaglig samarbeid og undervisning i Fagfornyelsen.
(Master thesis, 2020)Studiens tematikk omfatter tverrfaglig undervisning og hvordan lærere kan arbeide for å tilrettelegge for dette. Tematikken er svært dagsaktuell, da dette er et viktig element i Fagfornyelsen, som har resultert i Norges ... -
Fortellingen om oljeeventyret og medaljens baksider : diskursen om olje i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet fra 1976 til 2016
(Master thesis, 2020)Det overordnede temaet for denne oppgaven er bærekraftig utvikling. Bærekraftig utvikling skal inn som et av tre tverrfaglige temaer i fagfornyelsen, som trer i kraft ved skolestart høsten 2020. Dagens elever er neste ... -
Hvorfor industrialiserte Storbritannia først? Årsakene til den industrielle revolusjonen, og koblingen til samfunnsfagundervisning i fremtidens skole
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker årsakene som førte til den industrielle revolusjonen, og knytter dem til fremtidens skole. Det innebærer en lærebokanalyse av fire lærebøker for ungdomstrinnet. Denne lærebokanalysen undersøker ... -
Fostering learning through computer-mediated collaborative writing : A case study of upper secondary school students’ meaning making when engaging in computermediated collaborative writing
(Master thesis, 2020)This thesis investigates three groups of first-year upper secondary school students’ computermediated collaborative writing (CMCW) activities in the subject of English. Prior research has shown that collaborative writing ... -
Matematiske bevis i 7. trinn
(Master thesis, 2021)Matematiske bevis innehar en sentral rolle i den matematiske modningsprosessen der elevene gradvis utvikler, etablerer og kommuniserer matematisk kunnskap. Denne studien undersøker elevers arbeid og utvikling av forståelse ... -
Mathemacy for Democracy
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens prosjekt er en del av studien Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts (MIM-studien), som har som mål å finne erfaringsbaserte metoder og redskaper som kan styrke pedagogikken i ... -
Elevers utforsking av matematikk ved hjelp av GeoGebra
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative casestudien benytter et sosiokulturelt perspektiv (Vygotksy; 1978; Säljö, 2001), for å undersøke hvordan elevenes læring og forståelse av matematikk utvikles i samspill med rike oppgaver og digitale ... -
Kan du vise tegnet for rød?
(Master thesis, 2021)Undersøkelsen retter søkelys på interaksjonelle praksiser og guidet deltakelse i skolens undervisningsaktiviteter. Studien undersøker samhandlingen i en undervisningsøkt mellom tre elever og en lærer hvor en av elevene har ... -
Korreksjoner under muntlig eksamen. En samtaleanalytisk studie av eksaminators korreksjoner av kandidaten under fagsamtalen i muntlig eksamen i norsk på ungdomstrinnet og Vg3
(Master thesis, 2021)Dette er en samtaleanalytisk studie av korreksjoner i fagsamtalen under muntlig eksamen i norsk på 10.trinn og Vg3. Oppgaven er tilknyttet det NFR-finansierte prosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher ... -
Formativ vurdering for læring i ungdomsskolen som bidrag til dybdelæringsprosesser - I Matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å belyse viktige elementer innen formativ vurdering for å se om disse kan ha en sammenheng medraden av dybdelæring hos ungdomsskoleelever i matematikk. Bakgrunnen for dette valget baserer seg ... -
Lærerens navigering i det teknologirike klasserommet
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet har tatt for seg flere temaer, som tilpasset opplæring, teknologi, samt lærerens holdninger til teknologi og deres didaktiske bruk av den. Under tilpasset opplæring har målet først og fremst vært å belyse ... -
Den viktige lærer-elev-relasjonen
(Master thesis, 2021)Hvordan kan læreren gjennom klasseledelse etablere og opprettholde relasjoner som støtter læring. Denne problemstillingen belyser lærerens evne i å kunne kommunisere og samhandle med elevene, for å etablere og opprettholde ... -
Pedagogiske lenker i lærer–elev interaksjoner i uteskolen
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en empirisk undersøkelse av et undervisningsopplegg om solsystemet i naturfag for 6. trinn. Hensikten med undersøkelsen var å finne ut hvordan læreren og elevene samhandler når de ... -
OneNote + Tilpasset opplæring = Sant?
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring og digitale læringsressurser. Bakgrunnen for studien er at den norske fellesskolen representerer et bredt spekter av mangfold av elever, ambisjonene er at fellesskolen ... -
Pedagogiske lenker i lærer - elev interaksjoner i uteskolen
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en empirisk undersøkelse av et undervisningsopplegg om solsystemet i naturfag for 6. trinn. Hensikten med undersøkelsen var å finne ut hvordan læreren og elevene samhandler når de ... -
Da naturen fikk stemmerett
(Master thesis, 2021)Studien springer fra selvmotsigelsen i utsagnet i Fagfornyelsens overordna del, som slår fast at «mennesket er en del av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2020b), sammenliknet med deres mer antroposentriske definisjon av ... -
Utforsking og problemløsing i matematikklærebøker gjennom et sosiokulturelt perspektiv - En komparativ innholdsanalyse av utvalgte oppgavetekster i tre matematikklærebøker på 8. trinn
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er utforsking og problemløsing i matematikklærebøker gjennom et sosiokulturelt perspektiv. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan legger oppgavetekster i matematikklærebøker til ...