Fortellingen om oljeeventyret og medaljens baksider : diskursen om olje i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet fra 1976 til 2016
Abstract
Det overordnede temaet for denne oppgaven er bærekraftig utvikling. Bærekraftig utvikling skal inn som et av tre tverrfaglige temaer i fagfornyelsen, som trer i kraft ved skolestart høsten 2020. Dagens elever er neste generasjon som skal drive Norge videre. Dermed avhenger klodens fremtid av barn og unge som er reflekterte og kritiske om hvordan oljenæringen påvirker miljøet. Denne oppgaven analyserer 18 norske lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Dette på bakgrunn av at forskning viser at læreboka dominerer undervisningen, noe som tildeler lærebøkene mye makt og setter føringer for elevenes læring. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan fremstilles oljenæringen i Norge i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet? Hensikten med oppgaven er å undersøke om lærebøkene i samfunnsfag på ungdomstrinnet kan knyttes til John Dryzeks forståelser av miljødiskurser, hvor bærekraft er en typisk miljødiskurs. Det metodiske arbeidet har jeg gjort ved hjelp av Maarten Hajers argumentative diskursanalyse, hvor begrepene metaforer og storylines er viktige. I analysen ser jeg på hvordan virkeligheten om oljenæringen oppfattes gjennom språket, i det som omtales som det vitenskapsteoretiske utgangspunktet sosialkonstruktivisme. Miljødiskursen som viser seg å være fremtredende i lærebøkene er bærekraft. Forskningsfunnene viser at lærebøkene fra 1976 til 2016 fremstiller oljenæringen fra et tosidig perspektiv. Den positive siden fokuserer på at økonomisk vekst har bidratt til utviklingen av det moderne Norge. Den negative siden viser at olje er en ikke-fornybar ressurs, og kan føre til miljøproblemer. Videre er det tydelig at lærebøkene blir mer kritiske til oljenæringen for hvert tiår som går. Lærebøkene utgitt etter LK06 er preget av at man i fremtiden vektlegger mer forskning, høyere utdanning og ny teknologi. Særlig er lærebøkene utgitt etter 2010 og revideringen av LK06 i 2013, i enda større grad preget av et tydelig budskap om at oljenæringen truer jordkloden. De nye lærebøkene henvender seg direkte til elevene med reflekterende spørsmål om oljenæringen og fremtiden.