Blar i Master i karriereveiledning på tittel
Viser treff 25-44 av 78
-
Hvor ble det av fellesskapet?
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan språket i del tre som omhandler karrierekompetanse i det nasjonale kvalitetsrammeverket for karriereveiledning kan kommunisere ulike virkelighetssyn. Språk er først og fremst ... -
Hvordan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og som mestret gjennomføring av videregående skole
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og gjennomført og bestått videregående skole i VG1. Det empiriske grunnlaget refererer til ... -
Hvordan forstår lærerne deres oppgave med karrierelæring i ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven settes det søkelys på lærernes arbeid med karrierelæring i ungdomsskolen. Politiske styringsdokumenter når det gjelder karriereveiledning tilsier at læreren skal være en sentral aktør nå det gjelder ... -
Hvordan forstår og erfarer NAV-ansatte oppfølgingen av langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke NAV-veiledernes tilnærming til oppfølgingen av langtidssosialmottakere samt deres forståelse av deres mandat i denne sammenhengen. For å oppnå innsikt i veiledernes perspektiv ... -
Hvordan kan Appreciative Inquiry (AI) bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å vise hvordan Appreciative Inquiry (AI) kan bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole, og undersøker hvordan elever og kontaktlærer på vg1 yrkesfag opplever dette. Ved å ... -
Hvordan opplever studentene praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan kan dette forstås i et karrierelæringsperspektiv?
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan studenter opplever praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan dette kan forstås i et karrierelæringsperspektiv. Studien er gjennomført ved å bruke en kvalitativ metode med ... -
Hvorfor uttrykkes det behov for økt brukermedvirkning i NAV og karriereveiledningsfeltet?
(Master thesis, 2019)Brukermedvirkning er et begrep som dukker opp i ulike sammenhenger i mange fagfelt. De fleste som snakker om brukermedvirkning er enige om at brukermedvirkning er viktig. Når jeg forsøker å finne svar på hvorfor brukermedvirkning ... -
«Ikke vent med å ta valget til du er skolelei, det er mørkt ute og du er litt vinterdeprimert» - Påbyggselevers refleksjoner rundt valg av videregående opplæring
(Master thesis, 2021)Jeg har i mitt masterarbeid gjennomført fokusgruppeintervju med elever som tar påbygg til generell studiekompetanse etter to år på yrkesfag. Problemformuleringen for masteroppgaven er «Hvilke råd gir påbyggselever til ... -
Implementering av veiledningsmodell for digital karriereveiledning - Et aksjonsforskningsprosjekt i Karriereveiledning.no
(Master thesis, 2023)Digital karriereveiledning er et relativt nytt fenomen i norsk sammenheng. Denne masteroppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt gjennomført i den digitale karriereveiledningstjenesten Karriereveiledning.no. Ved oppstart ... -
"Jeg bare går og spør på Rema"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om karrierelæringsaktiviteten jobbskygging i faget utdanningsvalg i ungdomsskolen. Problemstillingen går på hvordan aktiviteten brukes i faget, med forskningsspørsmål om hvordan skolene jobber ... -
Karriereforestillinger i et migrasjonsperspektiv En kvalitativ studie av karriereforestillinger blant tidligere deltakere i grunnskolen for voksne
(Master thesis, 2018)Den følgende masteroppgaven undersøker karriereforestillinger i et migrasjonsperspektiv. Det empiriske grunnlaget for oppgaven er narrative intervjuer med fem unge voksne afghanske menn, som har fullført grunnskolen for ... -
Karrierehistorier- om valg, motivasjon og nødvendige endringer. Hvordan kommer karrierehistorien til uttrykk i voksenbefolkningen, hvordan kan karrierevalg forståes og behovet for endringer håndteres i vår samtid
(Master thesis, 2023)Karrierehistorien beskriver oppfattelser om seg selv og sine muligheter, og tas utgangpunkt i indre og ytre forhold. Disse revurderes gjennom livet, og nye valg må tas på bakgrunn av individuelle og samfunnsendringer. Hva ... -
Karrierelæring fra minoritetsperspektiv: Gjennomføring av karrierelæringskurs i regi av NAV
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven presenterer et forskningsprosjekt som ligger i feltet karriereveiledning for minoritetsspråklige. Dette forskningsprosjektet er praksisorientert og er gjennomført i rammen av yrkesrettet norskopplæring ... -
Karrierelæring i den videregående skolen: Aksjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2019)Dette studie startet på bakgrunn av at jeg hadde et ønske om å forbedre nåværende praksis med å legge til rette for karrierelæring i den videregående skolen. Det henvises til at «Karriereveiledning er hele skolen ansvar», ... -
Karrierelæring i grunnskolen og framtredende diskurser
(Master thesis, 2022)Oppgaven handler om hvordan karrierelæring kan forstås, og hvilke diskurser ulike aktører i skolen kan virke under. Informantene kjennetegnes ved at de arbeider på samme ungdomsskole, med opplæring og danning som mandat. ... -
Karrierelæring, et sammensatt ord
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ studie om lærerens forståelse av begrepet karrierelæring. Målet er å finne ut hvordan lærere forstår begrepet karrierelæring og hvordan de tilpasser og bruker karrierelæring i praksis for å bidra til ... -
Karrierevalgskompleksitet! : hva sier ungdom i karrierevalgs-posisjoner motiverer til gode gjennomtenkte karrierevalg?
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven presenterer jeg mitt prosjekt som belyser ungdom og deres uttalelser om karrierevalg. Ungdom i dette prosjektet er mennesker mellom 16 og 23 år. Ungdomstiden er i seg selv et stort tema som interesserer ... -
Karriereveiledning - refleksiv kvalitet i praksis : en autoetnografi om life-designing
(Master thesis, 2018)«Hva er kvalitet i karriereveiledning?» Dette er det dagsaktuelle hovedspørsmålet i utviklingen av et nasjonalt kvalitetsrammeverk i Norge. Masteravhandlingen ser nærmere på dette spørsmål i forhold til prosesskvalitet der ... -
Karriereveiledning i et diskursivt perspektiv. Hvilke diskursive spenninger kjennetegner karriereveiledningsfeltet i dag?
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har jeg ønsket å se på hvilke diskurser som er framtredende i det moderne karriereveiledningsfeltet. Ved bruk av WPR-analyse har jeg undersøkt utvalgte policydokumenter som handler om karriereveiledning, ... -
Karriereveiledning og livsmestring Om danning og verdibasert erkjennelse
(Master thesis, 2019)Masteravhandlingens tema er karriereveiledning og livsmestring. Bakgrunnen for dette valget er et ønske om å supplere den daglige karriereveiledningspraksisen jeg erfarer som rådgiver i den videregående skole. Målet er at ...