Browsing Master i karriereveiledning by Title
Now showing items 20-39 of 98
-
Gutter i Helse- og oppvekstfag: Hvilke forhold har betydning for hvordan de forstår utviklingen og konstruksjonen av egen karriere? Og hvordan kommer kjønnsperspektivet frem i deres karrierenarrativer?
(Master thesis, 2024)Jeg har intervjuet fem gutter som har valgt Helse- og oppvekstfag og er underveis eller ferdig med sin læretid i fire ulike fagutdanninger. Bakgrunnen er at andelen gutter i disse yrkene er relativt lav. Formålet har vært ... -
«Han ga meg en trygg hverdag – skolen ble ikke bare et ork»: En kvalitativ studie av førsteårsstudenters begrunnelser og refleksjoner knyttet til grunnskolelærerutdanning som karrierevalg
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvilke grunner et utvalg førsteårsstudenter ved Grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden, oppgir når de forteller om hva om motiverer dem for ... -
Har alle en karriere? En kvalitativ undersøkelse av lærere, rektorer og rådgivere i ungdomsskolen og deres forståelse av karrierebegrepet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven setter lyset på karrierebegrepet og dets tvetydighet. Ordet karriere er et ladet begrep som denne undersøkelsen belyser hvordan brukes og forstås på forskjellige måter. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan ... -
Hva kan karriereveiledere i fengsel lære av tidligere innsattes historier? En kvalitativ studie av fire tidligere innsattes opplevelse av egen karrierehistorie
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven, har jeg vært interessert i få mer kunnskap om hva karriereveiledere som arbeider i fengsler kan forbedre i sin praksis med domfelte. I mitt arbeide er jeg blitt enda mer klar over at veiledning må ... -
«Hva sier fem syriske flyktninger om sine forventninger knyttet til karriereveiledning?» – en studie av flyktningers erfaringer med karriereveiledning som en del av introduksjonsprogrammet
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven er mitt fokus å lytte til hva fem syriske flyktninger forteller om sine forventninger og erfaringer knyttet til karriereveiledning. Min problemstilling er: «Hva sier fem syriske flyktninger om sine ... -
Hva slags forventninger har personer med flyktningbakgrunn til karriereveiledningssamtalen etter intergreringsloven?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg forventninger personer med flyktningbakgrunn har til karriereveiledningssamtalen etter integreringsloven. For å besvare problemstillingen, har jeg gjennomført fem intervjuer med personer ... -
Hverandre-veiledning og karrierelæring Aksjonsforsknings-prosjekt i samarbeid med en VG3-klasse i påbygging til generell studiekompetanse
(Master thesis, 2020)Masteravhandlingens tema er hverandre-veiledning som innfallsvinkel til karrierelæring. Studiens overordnede teoretiske rammeverk er sosiokulturell og sosial-kognitiv læringsteori og karriereteori knyttet til utviklings- ... -
Hvilke erfaringer har ungdomsveiledere i NAV med bruk av digital karriereveiledning i møte med ungdom?
(Master thesis, 2022)Den norske velferdsstaten har de siste årene vært preget av utvikling og satsning på digitale tjenester for å bedre tjenestene, og brukeropplevelsen for de som henvender seg til NAV. Og spesielt kom dette med digitale møter ... -
Hvilke perspektiver på karriereveiledning trer tydeligst frem i faglig forslag til «Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning», og hvilke perspektiver er mindre synlige eller helt utelatt? En kritisk diskursanalyse …
(Master thesis, 2020)Med bruk av kritisk diskursanalyse, særlig influert av Norman Faircloughs versjon, har jeg forsøkt å avdekke ulike perspektiver på karriereveiledning som fremkommer i faglig forslag til nasjonalt kvalitetsrammeverk for ... -
Hvilken betydning har karriereveiledning for voksne mennesker i Norge, som er i en arbeidsrelatert omstilling? En kvalitativ studie om voksne mennesker i alderen 46-60 år, som har benyttet karriereveiledning i sin omstillingsprosess.
(Master thesis, 2020)Evnen til å håndtere overgangen fra arbeidsledighet til yrkesdeltakelse er viktig i et moderne samfunn hvor det stilles større krav til menneskers fleksibilitet, omstillingsevne og evne og vilje til livslang læring. Å bli ... -
Hvilken betydning kan karriereveiledning ha for kvinnelige innsatte i fengsel? En kvalitativ studie av betydningen av karriereveiledning for kvinnelige innsatte i fengsel
(Master thesis, 2019)Nasjonale og internasjonale rapporter beskriver betydningen av veiledning i et livslangt perspektiv, og for å sikre sosialt likeverd og økonomisk vekst for alle, må vi ha effektive systemer for både karriereinformasjon- ... -
Hvor ble det av fellesskapet?
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan språket i del tre som omhandler karrierekompetanse i det nasjonale kvalitetsrammeverket for karriereveiledning kan kommunisere ulike virkelighetssyn. Språk er først og fremst ... -
Hvordan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og som mestret gjennomføring av videregående skole
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og gjennomført og bestått videregående skole i VG1. Det empiriske grunnlaget refererer til ... -
Hvordan forstår lærerne deres oppgave med karrierelæring i ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven settes det søkelys på lærernes arbeid med karrierelæring i ungdomsskolen. Politiske styringsdokumenter når det gjelder karriereveiledning tilsier at læreren skal være en sentral aktør nå det gjelder ... -
Hvordan forstår og erfarer NAV-ansatte oppfølgingen av langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke NAV-veiledernes tilnærming til oppfølgingen av langtidssosialmottakere samt deres forståelse av deres mandat i denne sammenhengen. For å oppnå innsikt i veiledernes perspektiv ... -
Hvordan kan Appreciative Inquiry (AI) bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å vise hvordan Appreciative Inquiry (AI) kan bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole, og undersøker hvordan elever og kontaktlærer på vg1 yrkesfag opplever dette. Ved å ... -
Hvordan opplever studentene praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan kan dette forstås i et karrierelæringsperspektiv?
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan studenter opplever praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan dette kan forstås i et karrierelæringsperspektiv. Studien er gjennomført ved å bruke en kvalitativ metode med ... -
Hvorfor uttrykkes det behov for økt brukermedvirkning i NAV og karriereveiledningsfeltet?
(Master thesis, 2019)Brukermedvirkning er et begrep som dukker opp i ulike sammenhenger i mange fagfelt. De fleste som snakker om brukermedvirkning er enige om at brukermedvirkning er viktig. Når jeg forsøker å finne svar på hvorfor brukermedvirkning ... -
«Ikke vent med å ta valget til du er skolelei, det er mørkt ute og du er litt vinterdeprimert» - Påbyggselevers refleksjoner rundt valg av videregående opplæring
(Master thesis, 2021)Jeg har i mitt masterarbeid gjennomført fokusgruppeintervju med elever som tar påbygg til generell studiekompetanse etter to år på yrkesfag. Problemformuleringen for masteroppgaven er «Hvilke råd gir påbyggselever til ... -
Implementering av veiledningsmodell for digital karriereveiledning - Et aksjonsforskningsprosjekt i Karriereveiledning.no
(Master thesis, 2023)Digital karriereveiledning er et relativt nytt fenomen i norsk sammenheng. Denne masteroppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt gjennomført i den digitale karriereveiledningstjenesten Karriereveiledning.no. Ved oppstart ...