Hvordan opplever studentene praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan kan dette forstås i et karrierelæringsperspektiv?
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan studenter opplever praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan dette kan forstås i et karrierelæringsperspektiv. Studien er gjennomført ved å bruke en kvalitativ metode med to fokusgruppeintervjuer av 6 studenter på 3. året i lærerutdanningen i Sørøst-Norge. Fokusgruppeintervjuene ble transkribert, emipirinært kodet, tematisk kodet og kategorisert. I drøftingen ser jeg nærmere på karrierelæringsperspektivet på områdene: Å håndtere overganger, å skape relasjon til praksislærer, praksislærer som karriereveileder, praksisgruppa og kvalifisert med ikke ferdig. I oppsummeringen trekker jeg opp noen linjer fra funnene som er interessante å se nærmere på. Jeg fokuserer spesielt på overgangene mellom praksisskolen og universitetet og hvordan karriereveiledning bør være en implisitt del av utdanningen. I siste del har jeg noen betraktninger om studentrollen.