• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i karriereveiledning
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i karriereveiledning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Karrierevalgskompleksitet! : hva sier ungdom i karrierevalgs-posisjoner motiverer til gode gjennomtenkte karrierevalg?

Longvastøl, Torill Sommerro
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master_2019_Longvastol.pdf (2.862Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2730863
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i karriereveiledning [29]
Abstract
I denne oppgaven presenterer jeg mitt prosjekt som belyser ungdom og deres uttalelser om karrierevalg. Ungdom i dette prosjektet er mennesker mellom 16 og 23 år. Ungdomstiden er i seg selv et stort tema som interesserer meg. Det er en tid med mangfold av ulike mennesker, noen vet nøyaktig hvor de skal, andre hopper på første og beste mulighet. Noen søker veiledning og hjelp fra ulike hold før de velger hvor de skal, og hvordan de skal komme dit. Veivalg kan være utfordrende og for noen smertefullt. Ungdommer står overfor et av de viktigste valg i sitt liv: Hva skal jeg bli, og hvordan? Oppgaven har relevans for karriereveiledning i forhold til utforskning av ungdommer i valgposisjon og hva de forteller om påvirkning, hva som utgjør og bestemmer deres karrierevalg. Dette linkes og knyttes til flere vitenskaper og fagfelt som psykologi, sosiologi (eks. identitetsutvikling og empowerment), pedagogikk (eks. læring/utvikling av kompetanse) og sist men ikke minst karriereveiledningsfeltet. Hovedproblemstillingen utfordrer til forståelse av hvilke impulser som motiverer og påvirker ungdom til gode og gjennomtenkte karrierevalg; og mer spesifikt analysere hva de unge forteller i forhold til hvordan karriereveiledning kan være med å styrke unge mennesker, slik at valgene kan oppleves som gode for den enkelte. Masterprosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på metodisk tilnærming med fokusgrupper og individuelt intervju. Studien har flere vitenskapsteoretiske tilnærminger med utgangspunkt i subjektivering. Subjektivering skal her forstås som en utviklingsprosess som både gir rom for påvirkning fra omgivelser (sosiologiske perspektiv), samtidig med at det gir grobunn for individets selvkonstruerende kraft (psykologiske perspektiv). De unge forteller ut fra sine refleksjoner og drøftinger hvilke impulser som gir grunnlag, og former deres karrierevalg. Opplysningene de unge kommer med vil i siste omgang gi grunnlag for forbedring av kvaliteten på den karriereveiledning som gis (pedagogisk perspektiv). Dette drøftes med et mangfold av teoretiske innfallsvinkler og i forhold til karriereteoretiske perspektiver
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit