Blar i Institutt for pedagogikk på tittel
Viser treff 146-165 av 285
-
Legitimizing private school policy within a political divide: the role of international references
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Researchers are increasingly emphasizing the importance of international actors’ influence on defining education policy in different contexts. The article argues that referencing international organizations is a way of ... -
Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tidlig litterasitet kan støttes og fremmes i samtaler mellom en barnehagelærer og ulike barn. Teori og forskning om barns tidlige litterasitet vektlegger at barn lærer ... -
Litteraturens og høytlesingens plass og hensikt i nasjonale policydokumenter for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i Danmark, Finland, Norge og Sverige
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Basert på et sosiokulturelt perspektiv der barnehagens sosiale, kulturelle og historiske praksis blir sett på som vesentlig for barns møte med og forhold til barnelitteratur og lesing, er det viktig å studere lesingens ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø. En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ... -
Læringsstrategier, privat praksis eller felles sak? En etnografisk case-studie av en skole, en leder og en kommune
(Master thesis, 2007-11-01)Problemområde: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilken oppfølging og ansvarliggjøring ledelsen ved en skole utøver ved innføring av læringsstrategier, og hvilken praksis dette fører til i skolens personale. ... -
Making “Cuts” with a Holstein Cow in Early Childhood Education and Care: The Joys of Representation
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores children’s play with representations of animals, specifically the Holstein cow, as noninnocent care practices in the context of early childhood education and care environments. We use Barad’s relational ... -
Maritime Students’ Use and Perspectives of Cloud-Based Desktop Simulators: CSCL and Implications for Educational Design
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study investigates the challenges and opportunities of using cloud-based simulators for training in maritime education and training (MET). The aim is to map bachelor students’ use and perspectives to inform educational ... -
Mastering the artful practice of navigation: The situated endorsement of professional competence in post-simulation evaluations
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In this study, the ambition is to explore in situ which aspects of professional performance students are made accountable for in evaluations carried out by means of simulator-based competence tests. Methodologically, the ... -
Measuring impact of augmentative and alternative communication interventions: adapting the family impact of assistive technology scale for augmentative and alternative communication (FIATS-AAC-No) for use in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Individuals who require augmentative and alternative communication (AAC) comprise a heterogeneous group, but all need follow-up to assure the appropriateness of implemented interventions. To enable this, outcome measures ... -
Merittering i støpeskjeen - den norske meritteringsordningens utbredelse og betydning
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker utbredelsen og betydningen av det pedagogiske meritteringssystemet som beskrevet i Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Artikkelen bygger på en nasjonal kartlegging ... -
Methodology in Educational Research. A Critical Constructive Perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Educational research and research in teacher education seem to have become more important than ever before. Norway is about to implement a new and comprehensive reform of teacher education from 2010. Key elements in the ... -
Metode mellom forskning og læring : Refleksjon i praksis
(Book, 2017)Denne boken diskuterer på ulike måter hvordan bruk av kvalitative metoder kan åpne for refleksjon som utgangspunkt for å utforske og utvikle profesjonelle praksiser i lærerutdanningen. I profesjonell praksis vises kunnskap ... -
Metoder for systematiske kunnskapsoversikter
(Research report, 2015)Dette delprosjekt VII i SKOLFORSK er utformet med utgangspunkt i Vetenskapsrådets regjeringsoppdrag om å ”svara för gjenomförandet av validerande kartläggingar av svenska och internationella forskningsresultat med relevans ... -
Modeller og konsepter for kartlegging og sammenstilling av evidens innenfor det utdanningsvitenskapelige området
(Research report, 2015)I denne rapporten redegjøres det for prosjekt II i SKOLFORSK. I prosjektet undersøkes ulike modeller og konsepter som anvendes internasjonalt for å kartlegge og sammenstille forskning, informasjon og data innenfor det ... -
More flexible Vocational and Professional Education. With Covid-19 and the Completion Reform as a context.
(Journal article, 2021)The purpose of this article is to discuss vocational training and education in the light of the Corona pandemic and the proposed completion reform. The Covid-19 pandemic has led to both unemployment and a shortage of labour, ... -
Multiple choice as formative assessment in dental education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: The effectiveness of multiple-choice questions (MCQs) in dental education is pivotal to student performance and knowledge advancement. However, their optimal implementation requires exploration to enhance the ... -
Myter i omløp - det annet kjønn i akademia
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen løfter jeg fram en rekke myter om kvinnelige forskeres kompetanse- og karriereløp til toppnivå i akademia, og trekker linjer til kjønnsforskning, politisk historie og filosofi. Implisitt i artikkelen ... -
Når kunnskaper møtes. En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Kunnskapsgrunnlaget i sosialfaglige utdanninger er stadig debattert. En av diskusjonene handler om forholdet mellom ulike kunnskapsformer (Garsjø, 2016; Heggen & Dahl, 2017; Jordet & Roland, 2012). På den ene siden eksisterer ... -
New directions in doctoral programmes: bridging tensions between theory and practice?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The development of new types of doctoral education in the last decades is part of a comprehensive trend in higher education. This trend has increased the number of research students, developed new markets, and consolidated ... -
Normkritiske verktøy for å inkludere transpersoner: Incompleteness og anarkafeministisk interseksjonalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Kan kollektiv inkludering av transpersoner på samfunnsnivå oppnås gjennom avlæring av de institusjonaliserte samfunnsnormene kjønnsbinærisme og cisnormativitet? Med utgangspunkt i sosialantropologiske og anarkafeministiske ...