Blar i Institutt for pedagogikk på tittel
Viser treff 152-171 av 285
-
Maritime Students’ Use and Perspectives of Cloud-Based Desktop Simulators: CSCL and Implications for Educational Design
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study investigates the challenges and opportunities of using cloud-based simulators for training in maritime education and training (MET). The aim is to map bachelor students’ use and perspectives to inform educational ... -
Mastering the artful practice of navigation: The situated endorsement of professional competence in post-simulation evaluations
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In this study, the ambition is to explore in situ which aspects of professional performance students are made accountable for in evaluations carried out by means of simulator-based competence tests. Methodologically, the ... -
Measuring impact of augmentative and alternative communication interventions: adapting the family impact of assistive technology scale for augmentative and alternative communication (FIATS-AAC-No) for use in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Individuals who require augmentative and alternative communication (AAC) comprise a heterogeneous group, but all need follow-up to assure the appropriateness of implemented interventions. To enable this, outcome measures ... -
Merittering i støpeskjeen - den norske meritteringsordningens utbredelse og betydning
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker utbredelsen og betydningen av det pedagogiske meritteringssystemet som beskrevet i Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Artikkelen bygger på en nasjonal kartlegging ... -
Methodology in Educational Research. A Critical Constructive Perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Educational research and research in teacher education seem to have become more important than ever before. Norway is about to implement a new and comprehensive reform of teacher education from 2010. Key elements in the ... -
Metode mellom forskning og læring : Refleksjon i praksis
(Book, 2017)Denne boken diskuterer på ulike måter hvordan bruk av kvalitative metoder kan åpne for refleksjon som utgangspunkt for å utforske og utvikle profesjonelle praksiser i lærerutdanningen. I profesjonell praksis vises kunnskap ... -
Metoder for systematiske kunnskapsoversikter
(Research report, 2015)Dette delprosjekt VII i SKOLFORSK er utformet med utgangspunkt i Vetenskapsrådets regjeringsoppdrag om å ”svara för gjenomförandet av validerande kartläggingar av svenska och internationella forskningsresultat med relevans ... -
Modeller og konsepter for kartlegging og sammenstilling av evidens innenfor det utdanningsvitenskapelige området
(Research report, 2015)I denne rapporten redegjøres det for prosjekt II i SKOLFORSK. I prosjektet undersøkes ulike modeller og konsepter som anvendes internasjonalt for å kartlegge og sammenstille forskning, informasjon og data innenfor det ... -
More flexible Vocational and Professional Education. With Covid-19 and the Completion Reform as a context.
(Journal article, 2021)The purpose of this article is to discuss vocational training and education in the light of the Corona pandemic and the proposed completion reform. The Covid-19 pandemic has led to both unemployment and a shortage of labour, ... -
Multiple choice as formative assessment in dental education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: The effectiveness of multiple-choice questions (MCQs) in dental education is pivotal to student performance and knowledge advancement. However, their optimal implementation requires exploration to enhance the ... -
Myter i omløp - det annet kjønn i akademia
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen løfter jeg fram en rekke myter om kvinnelige forskeres kompetanse- og karriereløp til toppnivå i akademia, og trekker linjer til kjønnsforskning, politisk historie og filosofi. Implisitt i artikkelen ... -
Når kunnskaper møtes. En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Kunnskapsgrunnlaget i sosialfaglige utdanninger er stadig debattert. En av diskusjonene handler om forholdet mellom ulike kunnskapsformer (Garsjø, 2016; Heggen & Dahl, 2017; Jordet & Roland, 2012). På den ene siden eksisterer ... -
New directions in doctoral programmes: bridging tensions between theory and practice?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The development of new types of doctoral education in the last decades is part of a comprehensive trend in higher education. This trend has increased the number of research students, developed new markets, and consolidated ... -
Normkritiske verktøy for å inkludere transpersoner: Incompleteness og anarkafeministisk interseksjonalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Kan kollektiv inkludering av transpersoner på samfunnsnivå oppnås gjennom avlæring av de institusjonaliserte samfunnsnormene kjønnsbinærisme og cisnormativitet? Med utgangspunkt i sosialantropologiske og anarkafeministiske ... -
Norsk matematikkråds undersøkelse : høsten 2007
(Research report, 2007-12) -
Norsk Omstilling i høyere utdanning som retorisk praksis – en fortolkende kritikk av tillit og agency
(Peer reviewed; Journal article, 2023)En vinterdag dukker et spørreskjema opp i innboksen til de 1700 medarbeidere på et av Norges nye universiteter. Nå skal det svares på spørsmål om arbeidsmiljøet gjennom en såkalt ”ARK-undersøkelse”. Det er flere fusjoner ... -
Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper En kvalitativ studie av nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2011-11-17)The topic of this doctoral thesis is to study newly qualified pedagogical leaders` competence building. To frame the concept competence, I have been inspired by sociocultural theory (Bakhtin, 2005; Säljö, 2001, 2006; ... -
Objectively measured physical activity level and sedentary behavior in Norwegian children during a week in preschool
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Although many studies have reported on physical activity (PA) levels using accelerometers, a thorough description of the PA pattern in preschool children during their stay in the preschool, is lacking in the current ... -
Om Askeladdens metode. Essayet som erkjennelsesvei og visdomsdannende skrivepraksis.
(Chapter, 2019)Dette essayet kretser rundt ideen om at essaysjangeren er særlig egnet til å skape erkjennelse og forberede for refleksiv og etisk praksis. Det åpner in medias res. På dialektisk vis veksles det mellom filosofiske og ... -
Om pedagogisk forskning ved norske lærerutdanninger. Pedagogikkutdanneres oppfatninger av pedagogisk forskning
(Journal article; Peer reviewed, 2022)The topic of this study is pedagogical research at Norwegian teacher education schools. The research question we ask is: How should, according to educationists, pedagogical research in teacher education be perceived? The ...