• Kosthold blant ungdom i Porsgrunn 

      Oellingrath, Inger Margaret; Røsvik, Kjersti (Journal article, 2006)
      I denne artikkelen sammenlignes kostholdet hos gutter og jenter på ungdomsskole og videregående skole i Porsgrunn kommune, og sammenhengen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og inntaket av ernæringsmessige anbefalte matvarer ...
    • Kristensosialismens oppblomstring 

      Agøy, Nils Ivar (Journal article; Peer reviewed, 2011)
    • Kritisk blikk på Fårøya-dommen 

      Mo, Einar (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      I Fårøya-dommen (Rt. 2015 s. 1157) ble en sameier tilkjent eneeiendomsrett til et hyttebygg etter ulovfestede regler om bortfall av eiendomsrett. Dommen er avsagt under dissens (3-2). Begrunnelsen var at sameieren gjennom ...
    • Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst 

      Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Kritisk tilnærming til tekst er et av områdene i de nye kjerneelementene i norskfaget. I denne artikkelen undersøker vi hvordan høypresterende elever på Vg3 forstår en historisk saktekst med antisemittisk innhold, og hvilke ...
    • Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse 

      Burt-Davies, Kaja; Andersson, Annica (Others, 2023)
      Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kunne forholde seg kritisk til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics ...
    • Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar 

      Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ...
    • KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar 

      Duesund, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2005)
      I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ...
    • KS0 - and (anti-)Λ-hadron correlations in pp collisions at √s=13 TeV 

      Acharya, Shreyasi; Adamová, Dagmar; Adler, Alexander; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Nikita; Ahammed, Zubayer; Ahmad, Shafiq F.; Ahn, Sang Un; Ahuja, Ishaan; Alme, Johan; Altenkaemper, Lucas; Djuvsland, Øystein; Eikeland, Viljar Nilsen; Ersdal, Magnus Rentsch; Fionda, Fiorella Maria Celeste; Grøttvik, Ola Slettevoll; Lofnes, Ingrid Mckibben; Nystrand, Joakim Ingemar; Rehman, Attiq Ur; Röhrich, Dieter; Sætre, Jon-Are; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Wagner, Boris; Yang, Shiming; Yuan, Shiming; Arsene, Ionut Cristian; Dordic, Olja; Malik, Qasim Waheed; Neagu, Alexandra; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Storehaug, Ida Torkjellsdatter; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Helstrup, Håvard; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Nesbø, Simon Voigt; Reme-Ness, Haakon André; Storetvedt, Maksim Melnik; Langøy, Rune; Lien, Jørgen André; Akbar, Zaenai; Akindinov, Alexander; Al-Turany, Mohammed; Alam, Sk Noor; Aleksandrov, Dimitry; ALICE, Collaboration (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Two-particle Azimuthal correlations are measured with the ALICE apparatus in pp collisions at √s=13 TeV to explore strangeness- and multiplicity-related effects in the fragmentation of jets and the transition regime between ...
    • Kultur for skredsikkerhet i Norge, 1960 - 2020 

      Horgen, André; Christoffersen, Fredrik G. (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I artikkelen presenteres resultatene av en kulturhistorisk undersøkelse av diskursen knyttet til skredsikkerhet og risiko i Norge i perioden 1960-2020. Undersøkelsen dreier seg om hva slags sikkerhetstenkning, knyttet til ...
    • Kultur versus kultur? 

      Malme, Anne K. (Others, 2014)
      Følgende spørsmål skal belyses:  Hva ligger i det utvidede kulturbegrepet innenfor Aktiv omsorg og hva ligger i det antropologiske kulturbegrepet?  Er det mulig å tilpasse kulturelle aktiviteter som kan defineres ...
    • Kulturarvens ulike ansikt 

      Halvorsen, Else Marie (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      I dag er spørsmålet om overføring av kulturarv i skolen et relevant tema i diskusjonen om skolens innhold. På den ene side synes samfunnet å ha behov for et innhold som rommer sentrale verdier som kan skape identitet og ...
    • Kulturarvspedagogikk, internship og lektorutdanning i historie 

      Sonne, Lasse (Chapter, 2024)
      Det er mange grunner til at et internship i historie også er relevant for lektorstudenter i historie. Historielæring er noe som skjer ikke bare i klasserommet på en skole, men også i mange miljøer utenfor skolevesenet hvor ...
    • Kultursektor og sektorovergripende kultur 

      Kvarv, Sture (Journal article; Peer reviewed, 1998)
      Over the last few years reforms of the Norwegian system of municipal government have been implemented on a broad scale. The background of these reforms has been a general dissatisfaction with sector-based organization and ...
    • Kunnskap for selvstendighet - Christen Smith som forbilde i naturvitenskapelig opplæring 

      Roos, Merethe (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Legen, botanikeren og økonomen Christen Smiths liv og virke kan ses mot en utdanningshistorisk bakgrunn. I denne artikkelen belyser jeg hvordan hans innsats for innsamling av norske medisinplanter blir regnet som eksemplarisk ...
    • Kunnskapsutvikling om EUs historie. Undervisning om europeisk integrasjonshistorie etter 1945 i norsk skole 

      Sonne, Lasse (Chapter, 2024)
      EU representerer det mest omfattende og ambisiøse samarbeidet mellom nasjonalstater i Europa noensinne. Den europeiske union (EU) består i skrivende stund av 27 medlemstater. Unionen har en befolkning på opp mot 450 ...
    • Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article, 2004)
      Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ...
    • Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden? 

      Aakre, Bjørn Magne; Kjosavik, Steinar (Journal article, 2001)
      Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ...
    • Kunst som kunnskapsåpner: Om tvisyn som didaktisk begrep, mellommenneskelige fenomen og estetiske læreprosesser i barnehagelærerutdanningen 

      Krosshus, Tone Cronblad (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Hva skal en barnehagelærerstudent lære at mellommenneskelige fenomen er? Og hvordan skal en barnehagelærerutdanner undervise i mellommenneskelige fenomen? I denne artikkelen undersøker jeg disse spørsmålene ved å utvikle ...
    • "Kvalitet gjennom forskning, fagutvikling og kompetanse". Undervisningssykehjemsprosjektet i Telemark januar 2001 - desember 2003. 

      Helleberg, Kristin Mjelde (Research report, 2011-11-04)
      Sammendrag Undervisningssykehjemsprosjektet i Telemark var tilknyttet et nasjonalt prosjekt hvor målet var å etablere ressurssentra for undervisning, fagutvikling og forskning i den kommunale helsetjenesten. Målet for det ...