Browsing Master i pedagogikk by Document Types "Master thesis"
Now showing items 1-20 of 168
-
ADHD og atferdsvansker i skolen Læreres opplevelse av kunnskap om og ivaretakelse av elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2020)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fire lærere. Hensikten er å få større kunnskap om hvordan de selv opplever at de ivaretar elever med ADHD, og hvilken kunnskap de har om temaet. ... -
«Alle elever er den foretrukne elev» - Skoleledelsens betydning i arbeidet med forebygging av frafall
(Master thesis, 2017)Det er et nasjonalt mål at alle som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring. Fortsatt ligger frafallsprosenten på rundt 30%. Høyest er frafallet fra yrkesfaglig studieretning (Statistisk sentralbyrå, ... -
"Alle skal med, sånn at det er vi. Det blir som et puslespill" : en studie med blikk på inkluderende fellesskap, der økt bemanning utgjør konteksten
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere beskriver arbeidet med inkluderende fellesskap i barnehagen. Formålet er å få økt innsikt i og kunnskap om hvordan barnehagelærere forstår oppgaven med inkluderende ... -
Andreårselever i norsk folkehøgskole – en venn eller en ansatt?
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker andreårselevers læring i folkehøgskolen i lys av sosial læringsteori og presenterer en analyse av hvordan andreårselevenes praksis påvirker deres læring i rollen som andreårselever i folkehøgskolen. ... -
Anerkjennelse av minoritetsbarn
(Master thesis, 2021)Denne forskningsoppgaven omhandler en kvalitativ studie, der problemstillingen er hvordan en som pedagogisk leder i barnehagen ivaretar behovet for anerkjennelse hos barn med minoritetsbakgrunn, og hvilke utfordringer en ... -
Angstproblematikk blant ungdom
(Master thesis, 2022)Formål: Formålet med denne studien er å få svar på problemstillingen: Hvordan opplever fagansatte i barne- og ungdomspsykiatrien at elever med angst blir møtt i ungdomstrinnet? Valget ble foretatt på bakgrunn av at det har ... -
ASK – en del av barnehagens måte å kommunisere på!
(Master thesis, 2017)Barn i barnehage som ikke utvikler språk og kommunikasjonsferdigheter i samme takt som andre barn, kan ha behov for en alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for å gjøre seg forstått. Forskning viser at tilegnelse ... -
Autisme i skolen : kommuners praksis og et forsvarlig opplæringstilbud
(Master thesis, 2013) -
Autoritet i danningen - spenningen mellom grense- og frisetting
(Master thesis, 2021)Autoriteten står for fall! I dagens sen-moderne verden, virker det som at man i stadig større grad vektlegger vulgære og ensidige utgaver av frihetsidealer som selvrealisering, behovstilpasning og tilrettelegging etter ... -
Avdekking av vold og seksuelle overgrep mot førskolebarn. Med fokus på tilrettelegging i avhørssituasjonen
(Master thesis, 2020)Studien omhandler avhør av barn i førskolealder og hvordan det tilrettelegges for at disse yngste barna skal kunne åpne seg og fortelle i avhør om vold og seksuelle overgrep, ved slik mistanke. Ulike faktorer som kan bidra ... -
Balansekunst : Skolelederrollen og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan forstår skoleleder prinsippet om tilpasset opplæring og sin rolle når det gjelder implementeringen av prinsippet i praksis? Jeg stiller følgende forskningsspørsmål: - ... -
Barn med medfødt døvblindhet og kommunikasjon : hvilken kunnskap om barn med medfødt døvblindhet sin kommunikasjon bør en overføre fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2016)Kommunikasjonsutviklingen til barn med medfødt døvblindhet bygger på andre modaliteter enn hos barn uten det doble sansetapet. Dette medfører at personer som skal inngå i samspillog kommunikasjon med disse barna må vite ... -
Barnehagelærere med masterutdanning
(Master thesis, 2021)I denne masteravhandlingen har hovedtema vært barnehagelæreres anvendelse av masterkompetanse i barnehagen. Det er tatt utgangspunkt i problemstillingen «hva fremhever barnehageeiere at barnehagelærere med masterkompetanse ... -
Barnehagelæreren sin betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt : en kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelse av egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og hvilke tiltak de bruker i barnehagen
(Master thesis, 2016)I 2015 gikk 9 av 10 barn i barnehagen i følge tallene fra Statistisk sentralbyrå (2016), det betyr at de ansatte i barnehagen møter i dag majoriteten av alle barn i Norge. Barnehagen har derfor en unik mulighet til å kunne ... -
Barnehagelærers medansvar for samspillsvansker. Hvordan kan kroppslig læring være en ressurs for å utvikle bedre relasjonskompetanse?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Tidligere forskning viser at den viktigste enkeltfaktoren for god kvalitet i barnehager er at barna har gode relasjoner med de voksne. Samtidig ser vi at samspillsvansker med barn er noe mange barnehagelærere ... -
Barnehagens rom - rom for omsorg? En etnografisk inspirert observasjonsstudie om barnehagens fysiske miljø og de yngste barnas opplevelse av omsorg
(Master thesis, 2021)Denne studien tar utgangspunkt i kvalitative data og omhandler de yngste barnas uttrykk for opplevelse av omsorg og deres erfaring i møte med ting og mennesker i barnehagens fysiske miljø. Formålet med mastergradsavhandlingen ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Oppgaven handler om barns motstand i barnehagen. Her blir motstandsbegrepet undersøkt, om hva det er og hvordan det kan komme til uttrykk. Dette gir utgangspunkt for oppgavens problemstilling som er: "Hvordan imøtekommer ... -
Barns selvregulering.
(Master thesis, 2018)Barnas psykiske helse skal fremmes og alle barn skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne følelser. Alle barn bør få oppleve mestring og alle bør få mulighet til engasjement og være ... -
Begynneropplæring i lesing og skriving: En studie om læreres tilrettelegging i begynneropplæringen for elever som har, eller står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
(Master thesis, 2020)Lese- og skriveferdigheter er viktige ferdigheter som eleven må tilegne seg og beherske i dagens samfunn. Svake lese- og skriveferdigheter kan få store konsekvenser for elevene senere i livet. Formålet med denne masteroppgaven ... -
Betydningen av en god relasjon til lærer for elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2022)Atferdsvansker er, ved siden av lærevansker, en av de største utfordringene i dagens skole (Ogden, 2022). Kunnskap om atferdsvansker, samt hvordan lærere kan håndtere disse elevene på en god måte er derfor avgjørende. ...