ADHD og atferdsvansker i skolen Læreres opplevelse av kunnskap om og ivaretakelse av elever med ADHD i skolen
Master thesis
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Master i pedagogikk [233]
Abstract
Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fire lærere. Hensikten er å få større kunnskap om hvordan de selv opplever at de ivaretar elever med ADHD, og hvilken kunnskap de har om temaet. Lærerne er alle ansatte ved en ungdomsskole i Oslo øst. Teori om diagnosen ADHD vektlegges, samt foreldresamarbeid, lærer-elev-relasjoner og undervisningstilbud. Funnene drøftes i lys av nyere forskning og teori. Studien indikerer at lærere opplever at de ikke har nok kunnskap om diagnosen ADHD til å møte disse elevene på en god nok måte. De opplever at det generelt er lite kunnskap om denne diagnosen i den norske skolen, og at de derfor i stor grad må støtte seg til erfaringsbasert kunnskap. Lærerne opplever foreldresamarbeidet som utfordrende, og de viser til at kommunikasjonen med de foresatte i stor grad handler om elevenes negative atferd på skolen. Ingen av lærerne opplever at elever med ADHD får det undervisningstilbudet de burde ha krav på. Noen forklarer dette med at skolen ikke er tilpasset elevenes behov for tilrettelegging, eller at skolen ikke har mulighet til å legge til rette for tilpasset opplæring. Funnene indikerer at det mangler kompetanse om diagnosen ADHD i skolen, og at disse elevene derfor ikke får det undervisningstilbudet de burde ha krav på. Tidligere studier viser at elever med ADHD står i fare for å falle ut av videregående skole, og at altfor mange havner i kriminalstatistikken. Funnene indikerer at det er et stort behov for kompetanseheving dersom skolen skal kunne møte elever med ADHD og deres foresatte på en bedre måte enn det som er situasjonen i dag